Merkel, az autókancellár?
A Frankfurti Autószalonra látogató német kancellár erősen kritizálta az EU 2020-ra kitűzött 95 g/km-es szén-dioxid flottaátlagát. A német autóipari szövetség elnökével vállvetve üzentek az európai döntéshozóknak, hogy elég a politikai hadonászásból.
Nagy port kavart fel az EU sokak által irreálisnak mondott 95 g/km-es célértéke, amely leginkább a német autóipart hozza lehetetlen helyzetbe, hiszen a Mercedes, BMW és a Porsche érthetően jobban vakarja a fejét, mint a Renault, ha az kis szén-dioxid-kibocsátásról van szó. Már most is a fejlesztések nagy része a grammok körül forog, a beszállítók és a gyártók egymást támogatva fogyókúráznak, hogy elefántként beférjenek az egérlyukba. A kunszthoz persze trükközni kell, ennek köszönhetjük az új, apró turbómotorokat, amelyek kifejlesztése súlyos pénzeket emésztett fel az elmúlt években. Ezekkel minden bizonnyal teljesíteni fogják a 2015-re kitűzött 130 g/km-es flottaátlagot, de az öt évvel későbbre tervezett 95-ös érték valóban abszurdnak tűnik.
Angela Merkel, a választások felé közelgő Németország kancellárja, úgy fogalmazott, Európának fel kell ismernie, hogy nem egy elszigetelt kontinens, hanem a globális versenyben kell helytállnia. Körül kell nézni a határainkon túlon, nyílt és szabad kereskedelemre kell törekedni, de nem szabad súlyosabb terhet akasztani a saját iparunk nyakába, mint a világ többi részén - tette hozzá. Matthias Wissmann, a német VDA szövetség elnöke élesebben nyilatkozott: „A jogászoknak és bürokratáknak hallgatniuk kéne a műszaki tudományokat ismerő mérnökökre. Nem jó ötlet az autóiparral a brüsszeli tisztviselők íróasztalai között focizni."
Bár a választások vasárnapi időpontja erősen politikai színezetet ad az elhangzottaknak, és nyilván a hazai autóipar védelmében beszélt Merkel, mások szerint is időszerű lenne átgondolni az EU környezetvédelmi stratégiáját.