A Fiat kiszorítaná a GM-et
A VM Motori az egyik legnagyobb múltú, legismertebb önálló dízelmotor-fejlesztő cég a piacon, amely korábban számos autógyártót kiszolgált. Most azonban úgy tűnik, véget ér a függetlenség: a Fiat bekebelezné a kis észak-olasz céget, amely így már teljesen a Chrysler, a Maserati és az Alfa Romeo kiszolgálására koncentrálhat. A vállalaton eddig a GM-mel osztozott a Fiat, de most szeretnének tiszta helyzetet teremteni.
Meglehetősen kacifántos történet a VM Motorié: az elmúlt években számos tulajdonos kezén átment már. Volt a Detroit Diesel, a DaimlerChrysler és a Penske kezében is. A General Motors 2003-ban szerezte meg a részvények felét, a Fiat pedig 2010-ben kaparintotta meg a másik 50%-ot. Az érdeklődés nem véletlen: az olasz cég számos autógyártónak szállított dízelmotorokat, köztük az Alfa Romeónak, a Chryslernek, a Daewoonak, a Fordnak, a Hyundainak és a Rovernek. A két legfontosabb kuncsaftnak azonban a General Motors – amely a Daewoo felvásárlásával örökölte meg a korszerű négyhengeres dízeleket – illetve a Chrysler bizonyult, amely jelenleg már a Fiat irányítása alatt áll. A Fiat ráadásul a VM Motori 3 literes V6-os turbódízelét is felhasználja egyes luxusmodelljeiben: a Jeep Grand Cherokeeban és a Lancia Thema-Chrysler 300C párosban már elérhető, de a későbbiekben a Maserati és az Alfa Romeo nagy négyajtós luxusmodelljeiben is találkozhatunk majd vele.
Úgy néz ki, a Fiat most igényt tart a cég irányítására – integrálnák a VM Motorit a Fiat Powertrains (FPT) szervezetébe. A GM számára ez aligha jelentene nagy változást, hisz mára kialakították saját dízelmotor-fejlesztő részlegüket, és amúgy is szorosan együttműködnek az FPT-vel ezen a téren, hisz az Opelek többségében most is Fiat eredetű dízeleket találunk.