Újdonságok a következő Miniből
A Mini már a harmadik generáció bemutatásához közeledik, és bár ez az autó külsején alig látszik, ezúttal alapvető változtatásokra kerül sor az ismerős stílusú lemezek alatt. Bár a premierre még bő egy hónapot várnunk kell, azt már most elárulták, hogy a milyen technikát építenek az új modellbe.
A legérdekesebb újdonság talán a motorválaszték. Az 1,6 literes négyhengereseket nyugdíjazzák – ezt egy ideje már tudni lehetett – és a helyére az új 1,5 literes háromhengeresek érkeznek. Ez az új blokk a BMW modul-rendszerű motorcsaládjának legújabb tagja: közeli rokona a 3 literes hathengeresnek és a 2 literes négyhengeresnek. A Miniben az új turbós blokk a gyáriak szerint 136 lóerős lesz 220 Nm-es csúscnyomatékkal, amely néhány másodperc erejéig 230 Nm-re emelkedik padlógáznál. A motor karaktere meglehetősen nyomatékosnak ígérkezik, legalábbis erre utal, hogy 1250-es fordulatszámtól rendelkezésre áll a csúcsérték.
Bár a BMW mérnökei szerint az új háromhengeresből is ki lehet hozni bő 200 lóerőt, a csúcsmodellbe mégsem ez a motor kerül, hanem a 2 literes négyhengeres 192 lóerőre csökkentett teljesítményű változata. Hogy mi a döntés oka, azt nem tudni – valószínűleg belátták, hogy sok vásárlót elriasztana, ha a Mini a továbbiakban csak háromghengeres motorral lenne kapható. Aki viszont ragaszkodik a dízelesen kis fogyasztáshoz, az kénytelen lesz beérni három hengerrel. Az egyetlen elérhető dízelmotor ugyanis szintén a moduláris motorcsaládból érkezik, 1,5 literes és 116 lóerős lesz, a maximális nyomatéka pedig eléri a 270 Nm-t. A motorcsere egyik oka, hogy az új Mininek már teljesíteniük kell az Euro6-os emissziós normát, de persze más szempontból is jól jön a váltás a BMW-nek: az új motorok modularitása miatt nem szorulnak külső segítségre, a gyártás anélkül is nyereséges maradhat, hogy bevonnának egy külső partnert. A korábbi 1,6 literes Mini négyhengereseket csak úgy gyárthatták ráfizetés nélkül, hogy az előállításukba bevonták a Peugeot-Citroent is.
Az új Mini persze nem csak a motorválasztékban hoz újdonságot. Itt alkalmazzák először az UKL1 padlólemezt, amelyre egész sor autó épül a közeli jövőben. Nem csak a többi Mini változat tervezésénél használják majd fel, de a BMW 1-es sorozatának utódai is erre a fronthajtású alapra épülnek majd. A gyártó ígérete szerint azonban nem csak a cég költségeinek tesz majd jót az új platform, de az autó stabilitásának és kényelmének javulásához is hozzájárul.
A BMW az új padlólemez bevezetése kapcsán minden egyéb főegységet is áttervezett. Új a kormánymű, a futómű, amelyet állítható lengéscsillapítással is gyártanak majd – nyilván a drágább kivitelekhez – a fékrendszernél pedig a tömegcsökkentésre koncentráltak a tervezők. Szintén új az aktív motorháztető, amely 20 és 55 km/h közötti ütközésnél automatikusan feljebb emelkedik. Így az elgázolt gyalogos testét hosszabb úton lassítja, mielőtt az a motorblokknak ütközik.
Az új Mini bemutatóját november 18-án tartják, élőben pedig nem sokkal később, Los Angelesben és Tokióban állítják majd ki először a helyi autószalonokon.