Nagy tervek, Omega koncert és új Mustang
Kérem önöket, hagyják el a termet. Kérem! - ezekkel a szavakkal zárult számunkra a Ford nagyszabású rendezvénye, de előtte sok mindent hallottunk. Leginkább persze a vállalati bullshit-generátor legújabb végtermékét a Ford fontos embereinek szájából, de akadt értékes információ is elég.
Ha már a végén kezdtem, teljesen ki is fordítom a kabátot: kezdjük a legérdekesebbel, a Ford Mustang legfrissebb generációjával, amelyet maga Bill Ford elnök röfögtetett be a színpadra sok-sok szárazjég-füst és koncertbe illő fénytechnika közepette. Az új modellt globális sportkocsinak szánják, azaz a világon mindenütt, így Európában is kapható lesz. Ennek érdekében kiciánozták belőle az olyan nevetségesen archaikus megoldásokat, mint a hátsó merev tengely, és a V8-as és V6-os motorok mellé kapott egy négyhengerest is. Ez sem rossz – a 2,3 literes Ecoboost blokkból 309 lóerőt hoztak ki – de még mindig az 5 literes V8-as tűnik igazán jó választásnak. Ez a korszerű, négy vezérműtengelyes, változó szelepvezérlésű, sportos szívómotor 426 lóerős, de ami ennél még lényegesebb, hátborzongatóan jó a hangja.
Az új Mustang egyébként élőben egész impozáns látvány, bár nekem két problémám is van vele. Az egyik, hogy minden más Fordnál jobban emlékeztet az Aston Martin korábbi modelljeire, a másik, hogy valahogy nem stimmelnek igazán az arányai: túl hosszúak a túlnyúlásai a tengelytávjához képest. Amúgy a stílusa jellegzetes, és műszaki szempontból is ez az eddigi legígéretesebb Mustang, minden eddiginél jobb futóműve, erős motorjai és a sebességváltó-választék miatt. A Ford sportkocsija ugyanis a hagyományos automata mellett hatfokozatú kézi váltóval is készül, ami manapság ebben a kategóriában már nem tekinthető természetesnek. Pontos árakat egyelőre nem tudunk, de Bill Ford egy rövid nyilatkozatában elmondta, hogy úgy gondolja, a Mustang Európában is igazán versenyképesnek számít majd.
A Ford azonban csak a karácsonyfadísz szerepét osztotta a Mustangra: kihasználták a vonzerejét, hogy arról is beszélhesenek, amiről amúgy aligha közvetítene a média. Beszéltek a hobbiterepjárókat érintő terveikről, beígérték, hogy a Kuga és az Ecosport mellett hamarosan megjelenik Európában a korábban csak Észak-Amerikában kínált Edge egy minőségi változata. Ez a modell méretre leginkább talán a Mercedes ML-re vagy a BMW X5-ösre emlékeztet, és meglepő módon már itt érintették, hogy a Ford a prémium-szegmens felé kacsintgat. Ez nem vicc, egyértelműen komolyan gondolják, és ráadásul nem csak az Edge Concept kapcsán említették, hogy a német luxusautó-gyártókkal versenyeznének: állítólag a Vignale márkanév bevezetésével is hasonló a céljuk.
A paletta másik végére szánják a korábban már szintén beharangozott Ka Conceptet: a kis ötajtós nem különösebben érdekes, így az az érzésem, csak az tehetné sikeressé, ha pofátlanul olcsón adnák. Ám nem kizárt, hogy épp erre készülnek, legalábbis Steve Odell, a Ford európai igazgatója tett erre vonatkozó utalásokat. Arra viszont vigyáztak, hogy a Ka tanulmány belsejéből ne látsszon semmi – itt valószínűleg még nem véglegesek a megoldások.
Természetesen szó esett a jövőbeli fejlesztési ötletekről is: beszéltek önvezető autóról, és a járműbe épített szívmonitorról is, amely a jövőben akár életeket is menthet. Ennél talán egy fokkal érdekesebb hír, hogy nemsokára érkezik Európába a Sync fedélzeti rendszer, amely az eddig használt ezergombos rettenetet válthatja a Ford legtöbb modelljében.
A Ford a Mustang premierjéről annyi bőrt próbál lehúzni, amennyit csak lehet, legalábbis erre utal, hogy az esemény kapcsán az újságírók mellett összeszedték Európa Ford-kereskedőit is. A kétezerötszáz fősre rúgó nézőközönség nagyobb részét ők tették ki – talán ezért is döntöttek úgy a szervezők, hogy tartanak nekik egy zártkörű tájékoztatót is. Az viszont érdekes húzás volt, hogy ezt az esemény megszakítása nélkül tették meg: egy óra után egyszerűen kitessékelték a média képviselőit a teremből. Hogy ez szerencsés vagy elegáns volt-e? Nyilván nem, különösen azok részéről, akik egy egész órán át szónokoltak arról, milyen erős, hasznos és professzionális üzleti vállalkozás az övék.