A Dacia 1969-ben kezdte meg a Renault 12-esen alapuló 1300 gyártását. A felújított változat, a 1310 1979-ben jelent meg, majd egészen 2004-ig gyártásban is maradt. Az évek során közel kétmillió példány készült ezekből a modellekből a romániai Miloveniben. A Dacia azóta egészen más úton jár: a Renault szárnyai alatt kínálnak olcsó és strapabíró autókat.
Persze még most is akad, akit a hetvenes évek kedvelt (vagy éppen gyűlölt) modelljei mozgatnak meg. Alexandru Maris, román egyetemista – és virtuál-tuner - merészet álmodott, és luxusautót faragott a 1300-ból. Bizonyos elemeket igyekezett átmenteni a klasszikus elődből, így az első-hátsó fényszórókat, krómos kilincseket és lökhárítókat is megtartotta. Az orr-részt elnézve akár a márka jelenlegi arculatába is beilleszthetnék a kész művet.
Maris négyajtós limuzinja - ha nem csak virtuálisan létezne – 5,1 méter hosszú és nagyjából két méter széles lenne, ezzel az Audi A7, a Porsche Panamera és a Mercedes S osztály méretosztályában játszana. A B-oszlop nélküli luxus-Dacia négy személy számára kínálna tágas, kényelmes utazási lehetőséget.
A koncepciót Maris többek közt a 3Ds Max, a Vray, valamint a Photoshop segítségével készítette el. Saját bevallása szerint jelenleg nagyjából 85 százalékos állapotban van a projekt, de elérkezettnek látta az időt, hogy nyilvánosságra hozza munkáját. Bár alkotója szerint sem túl valószínű, hogy valaha is elkészüljön a 1300 Concept, ötletei azért lennének: akár hátsókerék-hajtású V8-asként, vagy éppen környezetbarát elektromos autóként is elképzelhetnénk a luxus-Daciát.
Itt pedig egy kis nosztalgia. Így Daciázik Winkler és Karotta: