Genfben minden rendes autómárka saját ősi génállományáról hablatyol amikor előránt valamit a kalapból. Ez kötelező gyakorlat. Amikor mindezt a Chrysler-Fiat összeborulás kellős közepén létező Jeep teszi, jobb az óvatosság. Az amcsik baromi büszkék a világ összes piacára szánt vadonatúj Renegade-re, hiszen ez az első próbálkozásuk a legkisebb SUV-k piacán. Hát kicsinek kicsi az biztos, legalábbis belülről, vagyis semmi köze a Wrangler-alváltozathoz, amely eddig ezt a nevet viselte.
Miközben egy nemzetközi kolléga a műszerfalról készített képeket, beültem mögé, majd azonnal be is szorultam, pedig nem voltak extrém módon hátra tolva az első ülések. A beltérben amúgy hangsúlyos a kalandautó-karakter. Még a középkonzol tárolózsebébe is nyomtak egy kis térképrészletet. Jutott kapaszkodó a jobb egy elé, állati robusztus minden műanyag, szóval komolyan olyan érzésünk lehet, hogy egy valódi terepjáróban ülünk. Száznyolcvan centinél magasabb felhasználóknak a kényelmes üléshelyzet megtalálása lesz a legnagyobb kaland.
Amikor egy kasznifényesítésre rendelt alkalmazott végre kiszabadított, sikerült alaposan körbejárnom a 4,2 méter hosszú kis Jeep-et. Az orrán ott az elmaradhatatlan börtönrács-hűtőmaszk, klasszikus körlámpákkal. Vagány. Körben fényezetlen műanyagok, elég szűk ablakok, elöl a lökhárítón a csörlőzéshez szükséges kampók. Tetszetősen kombinálták a szögletes-robusztus és a kerekded feminin vonásokat a Jeep-nél, vagy ahol kitalálták a Renegadet.
Aztán a döbbenet. Amikor a génvizsgálat ellenpróbáját végeztem a Fiat standon, rájöttem, nem csak a régebbi Fiat Panda Crossra emlékezve volt olyan ismerős a Jeep Renegade. Ez az autó részleteiben nem más, mint egy Fiat 500X, sokkal kisebb ajtókkal és szűkebb beltérrel, de erősen Fiat-eredetű műszaki tartalommal. A Renegade legtöbb változatához állandó összkerékhajtás jár, melyben az útviszonyoknak megfelelően állíthatjuk a segédelektronikák beavatkozását, tekerőgombbal, mindenféle bonyolítás nélkül. Van sziklás terepre szánt üzemmód is, és a kaszni látszatra valóban nagyon jól védett a sérülésektől.
A motorválaszték az olaszoktól jól ismert Multiair turbó-benzinesekből és Multijet dízelekből áll. Az előbbiek közül választhatunk száznegyven és százhetven lóerős egynégyeseket, dízelből pedig száztíz és százhúsz lóerős egyhatos, valamint ennél is erősebb, kétliteresek lesznek az európai kínálatban, de az alapmotorokhoz egyszerű elsőkerék-hajtást kapunk. Ehhez kapcsolódó érdekesség, hogy például az autó szabad magassága 170-től 224 milliméterig változik, a kiviteltől függően. A legalacsonyabb a parkolási kalandokra született alapmodellé, a legmagasabb pedig a Trailhawk verzióhoz tartozik.
A Jeep Renegade-ben találkoznak a Fiat kicsi, takarékos motorjai a Chryslertől ismert, kilencsebességes automata váltóval, de lehet hatos kézivel is kérni. Tetszetős kis kocsi, nem csúcsminőség, de szívesen látnék ilyeneket a forgalomban. Az amerikai vásárlók szemében veszélyesen jelentéktelenek lehetnek a méretei, talán azért, hogy felférjen a Ford F150 vagy a Ram pick-up platójára. Nálunk viszont simán lehet, hogy kisebbet akarnak majd a gumicsizmás anyukák és ők inkább a Panda terepjáró-változatok valamelyikét választják majd.