Megvehetetlen autó 180 millióért
Sokáig úgy nézett ki, hogy az új Hongqi néhány magasrangú kínai állami tisztviselő kiváltsága lesz – tavaly azt mondták nekünk a sanghaji Hongqi standon, hogy nem eladó – de most mégis bemutattak egy változatot, az L5-öt, amely civilek számára is elérhető lesz.
Bár az autó évek óta ismert, valószínű, hogy eddig valójában csak néhány fejlesztési prototípus készült, illetve az a néhány autó, amelyre az állami csúcsvezetők flottájának felépítéséhez szükség volt. Ám úgy néz ki, mostanra sikerült annyira összecsiszolni a gyártási eljárást, hogy pénzt mernek kérni a végeredményért. Kína legdrágább hazai gyártású autójáért ugyanis legalább 5 millió jüant kell fizetni, ennyiért pedig csak a leggazdagabb, legbefolyásosabb üzletembereknek telik majd rá. Nem valószínű, hogy a Rolls-Royce-ra műszakilag igencsak hasonló, de formailag az eredeti, 1958-as Vörös Zászló luxusautót idéző modell nagy nemzetközi karrier elé néz. Viszont Kínában nyilván sokak számára vonzó lehetőség, hogy a legfelsőbb állami vezetőkével azonos luxusautóval járjanak, mutatva ezzel a vagyonuk biztosította kivételes presztízst.
A nyilvános eladásra gyártott modell 5,555 méter hosszú, 2,018 méter széles és 1,578 méter magas. A tengelytávja 3,435 méter, ami hatalmas belső teret sejttet, de még mindig rövidebb, mint a valódi elnöki változatoké. A 3,175 tonnás óriást egyébként 6 literes, V12-es, 402 lóerős motor hajtja, a névleges teljesítményéhez képest nem valami fürgén. A Hongqi L5 végsebessége csupán 200 km/h, igaz, többet Kínában nem is nagyon lehetne kiautózni belőle. A fogyasztása sem valami kedvező – a 20 litert ad meg a gyár száz kilométerre – viszont cserébe állandó összkerék-hajtással és hidropneumatikus rugózással is felszerelték.
Az első L5-öst már ki is fizette a gazdája – természetesen egy helyi üzletember – és nincs miért kételkednünk benne, hogy a FAW luxusautó-gyártó üzemében a következő években mindig lesz munka.