Rém ronda lesz a jövő Toyotája
Évek óta dolgozik a Toyota a sorozatgyártású hidrogént tankoló, üzemanyagcellás elektromos autóján, több tanulmányt is mutattak róla, egy prototípust vezettünk is. Most megmutatták, hogy fog kinézni a végleges változat.
A jelek szerint a Toyotánál változatlanul hisznek a sokkhatásban. Amikor kihozták az első Priust, a forradalmi technikát gnóm karosszériába költöztették, majd egy újragondolás után megtalálták azt az emészthető formát, amivel a mai napig kitűnhetnek a tömegből – a hibridhajtást elterjesztő Prius mára óriási sikersztori. Ami egyszer bevált, másodszorra is működni fog, gondolhatták, és az üzemanyagcellás technológiát megint egy rémisztő formatervvel dobják be a köztudatba.
Mindenesetre bátor lépés, hogy az esetlen tanulmányautón alig változtattak valamit, és így küldik sorozatgyártásba. Ha az a céljuk, hogy az apró kerekeken guruló, aránytalanul magasnak tűnő, groteszk, túlzó formanyelvvel harsogó autótól elijesszék a vásárlókat, akkor elérték a céljukat – az üzemanyagcellás technológia ennyire korai stádiumában nem feltétlenül ígér vaskos profitot.
Az egyszerűen Fuel Cell Sedan – üzemanyagcellás szedán – névre keresztelt közel öt méter hosszú négyajtóst már jövő tavasszal kapni lehet majd Japánban, nem is túl vészes, hétmillió jenes áron, ami mintegy 16 millió forintnak felel meg. A kérdés viszont nem is az, hogy megveszik-e majd ennyiért, hanem hogy hol fogják tankolni. Igaz, hogy az akkumulátoros elektromos autókhoz képest tekintélyes, közel 500 kilométeres hatótávot ígérnek neki, de egyelőre egy országban sincs kiépített hidrogéntöltő hálózat.
A Fuel Cell Sedan a Honda FCX és a már közúti flottákban tesztelt, szintén hidrogénes Hyundai ix35-ösök után leginkább egy erőteljes jelzésnek tekinthető a Toyota részéről, hogy ők az akkumulátoros elektromos autók helyett a hidrogénben látják a jövőt. Ha a fejlett országok vezetői és az autóipar összefogásával – hasonlóan a villanyautó-töltőpontokhoz – felépülne egy életképes hidrogénkút hálózat, a feltöltés gyorsasága és a könnyen elérhető életszerű hatótávnak köszönhetően gyorsan háttérbe szoríthatnák a hidrogénautók a mostanában terjedő akkumulátorosokat.