A Forma-1 végleg búcsút inthet a létező legpatinásabb versenyhelyszínnek. Rajongók millió gyűlölték meg Bernie Ecclestone-t egy pillanat alatt.
Csütörtökön nyilatkozott az olasz Gazetta dello Sportnak a Formula-1-et irányító cégcsoportok vezetője, a sportág teljhatalmú ura. Arra a kérdésre, hogy Monza 2016-os szerződésének lejárása után kötnek-e újat, a 84 éves üzletember így reagált:
- A jövő nem túl rózsás. Nem valószínű, hogy meghosszabbítjuk a szerződést, mivel üzleti szempontból már a legutóbbi is egy igazi katasztrófával ért fel számunkra. 2016 után elválnak útjaink.
Az első Forma-1-es futamot 1922-ben rendezték a legendás pályán és 1950 óta csak egyetlen-egyszer - 1980-ban - tartották meg az Olasz Nagydíjat Imolában.
- Ecclestone szavai aggasztóak. - mondta Antonio Rossi, Lombardia tartomány ifjúsági- és sportminisztere. - Mint regionális képviselő, felkértem az olasz kormányt, hogy segítsen nekünk megtartani az Olasz GP-t, amely nem csak a sportág történelmében játszik fontos szerepet, hanem a régió gazdaságára is nagy hatással van.
Ecclestone további kijelentései már csak híg gólyaszéklet-szerűen próbálják kendőzni a tényt, hogy egyértelműen többet akar kihozni a leendő szerződésből. Szerinte a Ferrari tesztpályája, Mugello, lehetne az Olasz Nagydíj helyszíne, ennek persze valós esélye nincs sok, mert komoly befektetéseket kellene eszközölni ahhoz, hogy a Forma-1 odaköltözhessen. A további indoklásból viszont kiolvasható a miért második fele is:
- A televíziós nézettség Olaszországban a legalacsonyabb. Amióta nem megy a Ferrarinak, azóta visszaesett. Ha jól menne a csapatnak, azt mindannyian éreznénk.
Ez a burkolt, enyhe zsarolás-szagú üzenet lehet a válasz arra a levélre, amelyet június közepén írt a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo Ecclestone-nak és amelyben javasolta, hogy a csapatvezetők- és tulajdonosok üljenek le, hogy közösen találjanak megoldást a sportágat sújtó problémákra, melyeknek már a versenyzők is egyre sűrűbben adnak hangot.
Korábban Montezemolo élesen bírált, sokszor nagy nyilvánosság előtt, és ezekben a bírálatokban csak részben játszott közre a tény, hogy a csapatnak most nem megy. Hasonló kijelentéseket több csapatvezető- és pilóta is tett, de a helyzet kezd komolyra fordulni:
„A Forma-1 így nem működik.”
„Az FIA egyszerűen elfelejtette azt, hogy az emberek a móka kedvéért nézik a versenyeket. Senki sem a hatékonyság miatt követi figyelemmel a sportot.”
„Az emberek azért mennek ki, mert jól akarják magukat érezni. Nincs olyan, aki amiatt megy ki a pályára, hogy kísérleti üzemanyagok, vagy gumiabroncsok tesztelését lássa. Ők csak versenyt szeretnének látni, ami a pályán, nem a boxutcában dől el. Hiányzik az igazi show.”
Ezek kemény szavak, Ecclestone nem tudott elmenni mellettük, megadta hát a választ. És most adják mindehhez hozzá a tényt, hogy az idei 24 órás LeMans-i futam előtt felröppent a hír, hogy a Ferrari beléphet a hosszútávú versenysorozatba.
Márpedig Ferrari és Monza nélkül ez a Forma-1 már nem az a Forma-1 lesz.