Műanyag rugókra vált az Audi
Az üvegszálas műanyag rugóanyagként való felhasználása nem új ötlet, de eddig elsősorban laprugókat készítettek a rugalmas kompozit-anyagból. Ilyen van például a Chevrolet Corvette-ben, méghozzá évtizedek óta. A műanyag tekercsrugók nagy szériás alkalmazásában viszont az elsők közé tartozhat az Audi.
A német gyártó szerint egy üvegszálas rugó tömege úgy 1,6 kilogramm, míg az azonos paraméterekkel rendelkező acélrugó úgy 2,7 kilót nyom. Ez önmagában mintegy 4,4 kilogramm súlycsökkenést jelent, de nem ez a megoldás legfontosabb előnye, hanem hogy a rugó tömegének egy része a futóművel együtt mozog, azaz valamennyivel csökkenthető így a rugózatlan tömeg is, ami az autó kényelmét és úttartását egyszerre javítja.
Az üvegszálas rugóknak további előnyei is vannak az acéllal szemben: nem rozsdásodik, és egyéb vegyi hatásoknak is nagyszerűen ellenáll. És hogy miért nem alkalmazták eddig? Egyrészt mert az üvegszálas műgyanta hajlamos az öregedésre, másrészt mert a gyártása meglehetősen drága volt. Egyrészt mára a gyártással és a rugó fáradásával kapcsolatos problémák jelentősen enyhültek, másrészt azzal, hogy az acél egyre drágább, az autók tömegének csökkentése pedig egyre lényegesebb cél – hisz ez az egyik hatékony módja a fogyasztás csökkentésének – sokkal inkább megéri kiváltani a hagyományos acélrugókat.
Az Audi azt ígéri, az első műanyagrugós modellt, egy felső-középkategórás autót még az idén bemutatja, bár hogy pontosan melyik lesz ez a modell, azt nem árulták el. Ám arra számíthatunk, hogy az üvegszálas rugók a következő években lassan kiszorítják majd az acélrugókat a drágább modellekben. Erre utal, hogy nem csak az Audinál kísérleteznek a megoldással, de többek közt a Ford is alkalmazta nemrég egy kísérleti modelljében.