Nissan: pöttyet lódítottunk
Carlos Ghosn, a Nissan első embere sosem félt a nagy szavaktól: tavaly jelentette be, hogy 2020-ra minden Nissan képes lesz az önvezető közlekedésre. Ezt persze sokféleképpen lehet értelmezni, de a meghökkentő szónoklat most más színezetet kapott, miután részletesebben is beszélt a nagyszabású tervről.
Amikor az autonóm autózásról beszélünk, leginkább arra gondolunk, hogy beülünk az autóba, és hátra dőlve elvisz minket oda, ahová csak szeretnénk. Évtizedek óta dolgoznak ezen az autógyárak, a közelmúltban a Google is komolyan beszállt a versenybe, és most már tényleg a küszöbén vagyunk a kornak, amikor nem kell már kormányt tekergetni és pedálokat nyomogatni. A technika elért arra a szintre, hogy viszonylagos biztonsággal helyettesítsen minket, az igazán fogas kérdés a jogi háttér, történetesen hogy ki a felelős, ha esetleg baleset történik.
Miután például a Google önvezető autói már több mint egymillió kilométert tettek meg közúton, joggal gondolhattunk arra, hogy a Nissannak is hasonló tervei vannak, és az elsők között akarnak lenni az autonóm közlekedésben. Egy közelmúltbeli sajtótájékoztatón Carlos Ghosn azonban pontosan kifejtette, mire is számíthatunk a Nissantól a következő években, és az minden, csak nem forradalmi.
Két év múlva, 2016-ban az autópályás dugókban araszolást fogják megkönnyíteni a cégcsoport legmagasabbra pozicionált Infinitijeinél, amelyek képesek lesznek az önálló parkolásra is. Két évvel később már maguktól sávot fognak tudni váltani, illetve esetleges veszélyeket is maguktól kerülnek majd ki. 2020-ra, az autonóm közlekedés korábbi céldátumára a kereszteződésekben is tudja majd a rendszer, hogy mit kell tennie, de Ghosn hangsúlyozta: a sofőr ott marad a kormánynál, és ő irányítja a történéseket.
Az önvezető autó még messze van a lakossági felhasználástól, kizárólag szigorúan szabályozott környezetben működőképes, alacsony sebesség mellett, és a törvényi háttér egyelőre egy igazi aknamező - nyilatkozta Ghosn, ami egybecseng azzal, amit a többi autógyártó évek óta hangoztat.
Az említett funkciók nagy része egyébként több márkánál megjelent már, nem egy prémium autó képes önállóan megállásig fékezni, és beavatkozás nélkül követni az előtte haladó autót. A parkolási funkciók is egyre fejlődnek, illetve egyre kisebb kategóriákban elérhetők már. A kérdés mindig az, hogy mennyit kell hozzátennie a sofőrnek, hogy mennyire engedik önállóan tevékenykedni a rendszereket, amit elsősorban az határoz meg, mit éreznek még jogilag védhetőnek a gyártók.