Felszámolás előtt a Saab?
A NEVS nevű svéd cég, amely jelenleg a Saab üzem tulajdonosa, némi tartozást halmozott fel az év eleje óta, így a Labo Test nevű beszállító – amely mintegy 150 ezer svéd koronát követelne vissza – a Saab felszámolását kérte a bíróságon.
Arról eddig is lehetett hallani, hogy a Saab tulajdonosa, a NEVS likviditási gondokkal küzd. Tavaly decemberben újraindították a Saab 9-3 gyártását, de néhány hónap után, tavasszal le is kellett állítaniuk, mivel már akkor nem volt elegendő pénz a kasszában. A gond állítólag az, hogy a NEVS egyik tulajdonosa, a Quingbo Investment, bár vállalta, hogy 2 milliárd svéd koronát fektet be a Saab újraindításába, eddig nem utalt át pénzt. A cégnek, amely Quingdao városát képviseli, elvben érdeke volna fizetni, hisz a Saabok kínai forgalmazásából jelentős nyereséget várhatna, de úgy tűnik, a fizetési fegyelem a kínai partnerek esetében legalábbis megkérdőjelezhető.
Érdekes egybeesés, hogy annak idején a Saab feltámasztásával megbízott Spyker is ugyanebbe a problémába futott bele: ott is késett a beígért kínai pénzügyi injekció, és a több hónapnyi fizetésképtelenség végül csődbe juttatta a vállalatot. Így viszont semmi garancia nincs rá, hogy a NEVS többre jut a Spykernél: ha nem jön meg a pénz, az könnyen a Saab gyár, és vele az autómárka végleges felszámolásával járhat.
A Saabot 2010-ben majdnem felszámolta a General Motors, de az utolsó pillanatban eladták a vállalatot a Spykernek. Azóta tart a vergődés: egy darabig még folyt a fejlesztés és a gyártás, de a Spyker pénze egy éven belül elfogyott, és azóta szánalmas vergődés volt a vállat sorsa: gyártás már alig folyt, és a beígért új platform, és vele az új típusok fejlesztését sem tudták befejezni. Ráadásul úgy néz ki, a kínaiak, bár látnak fantáziát a Saabban, fizetni nemigen akarnak érte – ennek köszönhető, hogy egyes híradások szerint a NEVS tartozása már most több mint tízmillió svéd koronára – durván egymillió euróra – rúg a beszállítói felé.