Leleplezték az új Škoda Fabiát
Amikor annak idején megjelent a Škoda Rapid ötajtós, Spaceback változata, még az a lehetőség is felmerült, hogy a Fabia szükségtelenné válik. Ám a csehek nem érezték így, és elkészítették a sikeres kisautó utódját, amely ugyan kisebb, viszont valamivel talán jobb arányú a csapott hátú Rapidnál.
A műszaki alapok persze nagyon hasonlóak: a Fabia is a régi PQ2 sorozatú padlólemez egy változatára épül, bár a Rapidnál még PQ25+ volt a neve, itt pedig már PQ26-nak hívják. A lényeg, hogy az MQB platform keskeny, kisautókba szánt változata még nem készült el, így a Fabiánál ezt még nem alkalmazták. Ez költség-szempontból még hasznos is, hisz így a gyártás átállítása a Fabia harmadik generációjára így egyszerűbb.
A Fabia stílusa az elődmodellhez képest sokat változott: míg az a vízszintesen elvágott tetővel és a felfelé kunkorodó alsó oldalablak-vonallal 2007-ben egész feltűnő autónak számított, ez a mostani generáció a Škoda egyenruhájában feszít. Az Octavián és a Rapidon már elsütötték szinte ugyanezt az orrot – talán a fényszórók LED-könnyei jelentenek némi, alig észrevehető eltérést – sőt, a karosszéria többi részén sincs semmi, amit ne láttunk volna más Skodákon. Egyedül a farrészt oldották meg egy hangyányival érdekesebben,afelfele tört alsó oldalablak-vonallal és a viszonylag meredeken előre dőlő hátsó ajtóoszloppal. De ez sem látszik olyan érdekesnek, mint amilyennek az elődmodell látszott a maga idejében – mintha a Škoda formatervező részlege kapta volna meg a VW-nél már épp lecserélt formatervező droidokat.
Egyéb téren persze fejlesztettek, vagy legalábbis változtattak a Fabián. Könnyebb lett 65 kilogrammal, és a VW Polóéhoz hasonló motorpalettát kapott. Itt is felütötte a fejét az 1,2 literes háromhengerest felváltó ezres szívómotor, amely a legolcsóbb kivitelben 60 lóerős, de a benzines csúcsváltozatba is csupán 1,2 literes motor kerül, igaz, ez turbós, négyhengeres és 110 lóerős. Az 1,2 és 1,6 literes turbódízeleket itt is csupa 1,4 literes háromhengeresre cserélik: ezek 75, 90 és 105 lóerősek lesznek. Természetesen készül alacsony fogyasztásra kihegyezett változat is, stop-start rendszerrel, 75 lovas dízelmotorral, kis súrlódású gumiabroncsokkal, hosszú áttételezéssel és a többi megszokott fogyasztáscsökkentő trükkel.
Mindent persze még nem tudunk az új Fabiáról – nyilván többet is elárulnak az élő bemutató alkalmával a Párizsi Autószalonon, október elején.