Végleg széthordhatják a Saab autógyárat
Az egykori GM leányvállalat kálváriájának hamar vége szakadhat, ha minden így marad, ugyanis a Saab jelenlegi tulajdonosának csődvédelmi kérelmét elutasította a bíróság. Így viszony semmi sem áll a hitelezők útjába, hogy a cég tulajdonára behajtást kérjenek, és annak eladásával egyenlítsék ki a fennálló tartozást.
Amikor a holland Spyker irányítása alatt csődbe ment a Saab, a gyárat és a gépeket a NEVS nevű vállalkozás vette meg, amely elektromos autókat tervezett előállítani a trollhattani üzemben. Az idén fel is támasztották a márkát néhány hónapra, de miután a kínai befektetőktől nem érkezett meg a beígért pénz, ezzel csak adósságba verték magukat a beszállítók felé. Az egyik partner már a Saab felszámolását kérte, ezért kért tegnap csődvédelmet a NEVS, de nem kapott, ami teljesen új helyzetet teremt.
A bíróság szerint a NEVS tervei zavarosak és dokumentálatlanok. „Nincs pontos információnk arról, hogy a cégnek mennyi pénzre lenne szüksége, milyen ütemezésben, és mekkora összegre számíthatnak a későbbiekben.” Márpedig csődvédelem nélkül megindulhat a behajtás: elvihetik a gyártáshoz szükséges berendezéseket, és eladhatják azokat, hogy fedezzék a Saab adósságait. Ezzel pedig végleg megszűnhet annak a lehetősége, hogy Trollhattanben újraindítsák az autógyártást.
A Saab 2010-ig volt a General Motors tulajdonában, de soha nem sikerült olyan népszerűvé tenni az autómárkát, hogy nyereséget termeljen. Már a gyár bezárása is felmerült, aztán a Spyker vette át az irányítást, de befektethető pénz híján 2012-re a holland sportkocsigyár csődbe juttatta a Saabot. Ekkor vette át az irányítást a NEVS, amely távol-keleti, elsősorban kínai pénzből szerette volna talpra állítani a céget.