Az ördög maga, a Hondánál
Azt hiszem, nem kérdés: amit a Nissan még csak most akarja megteremteni azt, ami a Hondának már évtizedek óta megy: az izmos kompakt autókat. Amit az emberek meg is akarnak venni, sőt, rajonganak érte.
Épp ezért óriási kihagyott ziccer, hogy eddig nem készült az aktuális Civicből Type R változat. Tudjuk, hogy miért, hisz teljesen új turbómotort kellett fejleszteni hozzá, mivel a régi, kétliteres szívó VTEC motor már nem megy át az emisszóvizsgán. Szomorú, de így van. Igaz, mivel az összes többi GTI/OPC/RS-jellegű konkurens is turbós – ezért már a régi Type-R is óriási erőhátrányban volt a többiekhez képest.
Ennek most vége. Illetve majdnem vége, igazából jövő nyár elejéig kell még várni.
Sok adatot még mindig nem publikálnak az új Type R-ről, sőt, hivatalosan még mindig koncepcióautóként állították ki Párizsban, ám az ablak lesötétítését és az első lámpákat leszámítva eléggé szériaközelinek tűnt. A pontos teljesítmény is titok, de annyi biztos, hogy legalább 280 lóerős lesz. Ennyit tud ma egy kétliteres, kihegyezett turbómotor.
Ennyihez elvileg már összkerékhajtásra is szükség lenne, de a Honda – a legtöbb konkurenshez hasonlóan – ezt kihagyja a kocsiból. De már vannak olyan emberek, akik vezették, és azt mondják, hogy meglehetősen jól sikerült a kormányzásról leválasztani a hajtási befolyásokat, vagyis elvileg nem cibálja túlzottan a kormányt a motor ereje. Ezt elvileg futóműtől függetlenül elforduló csonkállvánnyal szokták elérni – ezt a magoldást használja legalábbis az Opel és a Renault, de a Civic pontos műszaki megoldásait még nem részletezték. Szóval lehet benne bármi.
Az viszont biztos, hogy a Type R-ben is lesz egy mágikus gomb, amit itt „+R” gombnak hívnak. Ettől még jobban megy, közvetlenebből kormányzódik, és mivel adaptív lengéscsillapítói is lesznek, az elektronika bele tud nyúlni a rugózásba is. A váltó hatfokozatú lesz, mint azelőtt – ennyit lehet tudni most. Mindenesetre az ördög maga készül leszállni a Földre, ahogy most a prototípus kinéz.
Véletlenül épp mostanra időzítették a mezei Civicek megújítását is, amelyek véletlenül elkezdtek hasonlítani a Type R-re, persze csak kicsit. Ez jót is tesz a modell arculatának. Egyébként a CR-V-t is átszabták egy kissé, sőt, hozzá már rendelhető a Honda 1,6-os dízelmotorjának a kétturbós változata, 160 lóerővel. Logikus lépés lenne, hogy ugyanez a motor a Civicben is megjelenjen, de egyelőre nem fog.
Még nagyobb durranásnak tűnik az anyukaterepjárók szegmenségben a HR-V, amely a Jazz technikájára épülő SUV. Hogy mennyire a térről és a megjelenésről szól a műfaj, az is jelzi, hogy Európában nem fogják összkerékhajtással árulni, csak fronthajtással. 1,5 literes benzinmotor és 1,6 literes dízel hajthatja a kis városi terepjárót.
Oldalnézetből kissé kupés a HR-V profilja, de csak az oldalablakok íve csapja be a szemet, úgy tűnik, hogy a tető nem lejt annyira. Hogy pontosan mekkora hely lesz a kocsiban, nem tudhatjuk, mert a tanulmányt lesötétített ablakokkal állították ki. Annyi azért látszott, hogy jobbkormányos volt, semmi több. De abból kiindulva, hogy a vezetőülés alatt van a benzintankja, akárcsak a Jazznek és a Civicnek, biztos lesz benne tér, ahogy a le-fel nyitogatható Magic Seat rendszert is beépítik. Érdekesség, hogy a HR-V-t Mexikóból hozzák majd Európába, tehát nem japán vagy angol gyártású lesz.
Apropó Jazz, jövő nyárra megérkezik hozzánk is a következő generáció, amit szintén kiraktak Párizsban, szintén lesötétítve, és szintén fura, színjátszó fényezéssel. 1,3 literes Earth Dream technológiát használó motorja lesz, de hogy pontosan mit fed a Föld Álom, nem tudom elképzelni. A Jazzben megmarad minden, ami jó volt: az első ülések alatti tank és a Magic Seat rendszer. A leváltást egyedül a hibrid változat ússza majd meg, ezt tovább árulják majd 2016-ig, amikor is megérkezik az új modell hibridje.
Érdekli a Párizsi Autószalon többi újdonsága is? Kattintson ide!