Már többször felreppent Magyarországon néhány kínai autómárka forgalmazásának a rémhíre, de aztán ezek a kísérletek hamar elhaltak. Most már biztosnak tűnik, hogy a Great Wall márka importja megkezdődik jövő március táján; egyelőre két modell érkezik, a Steed nevű pickup és a H6 szabadidőautó.
Chinese Motorsnak hívják a céget, amely megállapodott a Great Wall, azaz Nagy Fal nevű márka magyarországi importjáról. Most dolgoznak a kereskedőhálózat kiépítésén, mondja Vadas Tamás, aki a cég elnök-vezérigazgatója. Jövő január-február tájára meglesz a 10-12 kereskedés, és nem lesz akadálya annak, hogy márciusban meginduljon a forgalmazás.
Bár a márkát nagy autómásolóként tartják számon, nem ezek a koppintások érkeznek az európai piacra, hanem a bulgáriai összeszerelő üzemeikben készülő pick-up és SUV. Más modellek egyébként nem is készülnek itt – egy ideig ugyan összeszerelték a c10 nevű kiskocsit, de ennek egyrészt nem volt versenyképes az ára, másrészt a riasztó hűtőmaszkját leszámítva lényegében az előző Toyota Yarist másolta, amit mifelénk nem szoktak szeretni.
A forgalmazó a Steed pick-uptól várja a nagy sikert, és nem is teljesen alaptalanul. Egy példány már a cég kőbányai telephelyén van, és ránézésre kívül-belül megfelel annak, amit az ember egy ilyen haszongépjárműtől vár. Az áron persze sok minden múlik, a tárgyalások még zajlanak. A típus egyféle, kétliteres turbódízel motorral megvásárolható, ennek teljesítmény 139 lóerő, nyomatéka 305 Nm. A jármű terhelhetősége 1050 kg, a fülkéje ötüléses. A kínai cég belátta, hogy a 2,4 literes, Mitsubishi-eredetű benzinmotort nem kell erőltetni Európában, de opcióként még létezik, sőt, akár gázosíthatják is. Akkor viszont megszűnik az árelőnye a dízelhez képest.
A H6 nevű szabadidő-autó a ma divatos kompakt szegmensben indul: 4,6 méterével kicsit hosszabb a kategória átlagánál, amolyan átmeneti méret a nagyobbak felé. Hátul is független felfüggesztése és elektronikus szabályzású összkerékhajtása van. Kétféle motorral lesz kapható, egy 1,5 literes, turbós benzinmotorral (143 LE) és a kétliteres dízellel (szintén 143 LE).
Ha reálisan nézzük, a Great Wall két jól menő szegmensben próbál szerencsét, és ha nem is túl egyedi a modellek formája, legalább nem béna koppintások vagy fájdalmas formai kísérletek. Ránézésre a karosszériamunka sem igénytelen, az utastérnek nincs kínaidorkó-szaga, vagyis a kínai autók sztereotípiái már nem jelentenek gondot. Ezután már csak a tartósság és az ár lehet a fontos kérdés, de ezekről egyelőre még nem tudunk semmit. Mindezzel együtt sem a Great Wall két új modelllje lesz az, amitől elözönlik a kínai kocsik az utakat, olcsó tömegmodellre a márkától egyelőre nem számíthatunk.