A sebesség mégsem öl?
Ahhoz képest, hogy a hatóságok évtizedek óta tényként kezelik, hogy a sebesség csökkentése a balesetveszély csökkentésének biztos módja, egy amerikai példa ennek a megállapításnak az ellenkezőjét látszik igazolni.
Az Egyesült Államok néhány államában ugyanis 75-ről 80 mérföld/órára, azaz 120-ról 128 km/h-ra emelték az autópályák sebességkorlátozását 2008-tól kezdődően. Elsősorban Utah állam sivatagosabb részein, összességében a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 36%-án. A logika azt diktálná, hogy ezzel növelték a baleseti kockázatot, de meglepő módon ezzel ellenkező előjelű eredmény született: útszakaszonként nézve 11 és 20% közti csökkenés következett be a balesetek számában. A jelenségre eddig legfejebb spekulációs jellegű magyarázatok születtek – olyanok, mint hogy a céljukhoz tempósabban közeledő sofőrök kevésbé feszültek, de a számokkal nehéz vitatkozni.
Ezzel együtt senki nem merné azt állítani, hogy a sebesség nem veszélyes – végül is egy jármű mozgási energiája a sebesség kétszeresére emelésével megnégyszereződik, és egy esetleges ütközés esetén ez az energia deformálja a karosszériát – de az már nem ilyen egyértelmű, hogy a baleset bekövetkezésének valószínűsége mitől függ. Elképzelhető, hogy a traffipax-stressz csökkentése önmagában is elég, hogy a sofőr figyelméből több jusson az útra.