Villanyautó lesz minden BMW-ből?

2015.01.08. 16:49

A BMW előre menekül: már felvázolták, milyen lehet a teljesen újragondolt modellválaszték 2016-tól. Az acélkarosszéria és a hátsókerék-hajtás a tervek szerint már csak a romantikus múlt része lesz 2022-től.

Lassan teljesen falhoz szorulnak az autógyárak az EU egyre szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási korlátozásai miatt. A BMW jövőképe egy lehetséges válaszlépés: megpróbálják betartani a szabályokat, de ehhez az alapoktól kell újragondolni az autóépítési alapelveket. A német luxusautó-gyártó állítólag olyan új építési elveket dolgozott ki, amelyekkel a a 3-as és az 5-ös sorozat szén-dioxid-kibocsátását is 50 g/km körüli értékre szoríthatják le. A kulcs az elektromos hajtáslánc, amely belsőégésű motort csak a hatótáv kiterjesztésére használna. A gyáriak szerint a tervekben szereplő rendszert a 3-as BMW-től a Rolls-Royce Phantomig mindenféle méretű típusban használhatnák.

A hajtáslánc mellett a karosszéria tömegének csökkentése a BMW másik fegyvere: az i3-nál és az i8-nál alkalmazott műszaki megoldásokkal tervezik kiváltani a hagyományos acélkarosszériát, azaz a vázszerkezet jelentős része karbonszálas műanyagból készülne, de bőségesen alkalmaznának könnyű alumínium és magnézium-ötvözeteket is. Így drasztikusan csökkenthető az autó tömege, illetve részben ellensúlyozható az elektromos hajtásláncban használt nehéz akkumulátor-csomag többletsúlya.

Az átmenet persze nem lesz egyszerű: a vásárlókkal is el kell fogadtatni az új építési koncepciót, különösen a BMW legnépszerűbb modellje, a 3-as esetében. Ebből készül egy átmeneti generáció, amely 2016-tól már konnektoros hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz, 2 literes, 180 lóerős, turbós négyhengeres benzinmotorral, egy 95 lovas villanymotorral és 35 km-es tisztán elektromos hatótávot biztosító akkucsomaggal. Ez után, 2022 körül érkezik az a 3-as, amely már nem is lesz kapható másféle hajtással: ebben már csak generátort hajtó, kisméretű, szegénykeverékes belsőégésű motor kerül, a hajtást pedig teljes egészében két villanymotorra bízzák.

Jelenleg az EU szabályai 95 g/km-es átlagos szén-dioxid-kibocsátás elérését írják elő az autógyáraknak 2021-ig, de már most szó van egy még szigorúbb célérték felállításáról, amely 2025-ben válna kötelezővé. Egyáltalán nem biztos, hogy a többi autógyártó is a BMW útját követheti – hisz a könnyű, nagyrészt szénszálas karosszéria és a nagyméretű Li-ion akkumulátorok sem elég olcsók egy tömeggyártó számára – de több mint valószínű, hogy a 2020-as évek elején az efféle hirbid megoldások sokkal általánosabbá válnak.