Corss Coupé GTE: a VW olcsó óriása?

2015.01.13. 14:55

A Volkswagen Kínában és Európában is nagyon erős, Észak-Amerikában azonban a helyi viszonyokra optimalizált óriás-Passat bemutatása sem tudta az élmezőnybe juttatni a márkát. De van még egy csodafegyvere a német gyártónak – állítólag ennek előfutára a Cross Coupé GTE tanulmány.

Az Egyesült Államokban régóta hasonlóan népszerűek a magas építésű szabadidő-autók, mint a személyautók, de ebben a szegmensben a VW eddig csak drága modellekkel szerepelt. A Touareg lényegében Audi minőséget kínál Audi áron, a Tiguan pedig kicsi az amerikai vásárlók többségének. Egy nagyobb, de olcsóbb modellre volna szükség, amely versenyezhet a Ford Explorerrel, a Jeep Grand Cherokeeval, a Toyota 4Runnerrel és a többi hasonló, visszafogott árú, de bőséges helykínálatú városi terepjáróval. Rég hallani, hogy a VW egy ilyen, kifejezetten az amerikai piac igényeire szabott modellen dolgozik, de most láthatunk először kézzel fogható bizonyítékot a projekt létezéséről.

A névválasztás érdekes: a Cross Coupé GTE-ben nincs sok kupészerű, még a tetővonal is közel vízszintes – bár a szokásosnál alacsonyabb – az övvonal alatti rész viszont masszív, szögletes forma, és ezt a jelleget tovább erősítik a vaskos, lapított tetejű sárvédőívek. Kifejezetten érdekes az autó orrkialakítása, ahol a hűtőrács és a fényszórók vizuálisan teljesen összenőnek azzal, hogy a hűtőrács két vízszintes bordája a fényszóró belső szerkezetében folytatódik tovább. Nem kizárt, hogy később hasonlóan módosul a VW modellek egységes arculata is, bár ez nyilván attól is függ majd, hogy erre a tanulmányra miként reagál a közönség.

A típusjelzésben a GTE a hibrid hajtásláncra utal: a tanulmányt három motor hajtja, egy 3,6 literes V6-os, és két villanymotor. Ez utóbbiakat egy 14,1 kWh-s Li-ion akkumulátor-csomag táplálja. A teljes rendszer összteljesítménye 355 lóerő, így az összkerék-hajtású gép akár 6 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-s sebességet, viszont akár 3,4 liter benzinnel is elmehet száz kilométert. Természetesen tisztán elektromos üzemben is használható a hajtáslánc, ilyenkor legfeljebb 32 kilométert tehet meg, mielőtt bekapcsolna a benzinmotor, hogy újratöltse az akkumulátor-csomagot.

A végleges amerikai VW szabadidő-autó várhatóan más arányú, hosszabb és magasabb lesz – hisz az ígéretek szerint hétszemélyes lesz – bár jó eséllyel sokat örököl majd a Cross Coupé GTE jellegzetesebb stíluselemei közül. A gyártás várhatóan 2016 vége felé indulhat a VW Tennessee-i üzemében, ahol jelenleg az európaitól erősen eltérő amerikai Passatot gyártják.