Az utóbbi tíz év autóipara ismét felfedezte magának a hot-hatch szegmenst. Addig csak tradicionális játékosok toltak ki a nagyérdeműnek egy-egy modellt (Ford, Renault, Honda), de ahogy lassan a gyártók ráéreztek a meglehetősen olcsón kifejleszthető imidzsmodellek reklámértékére, ahogy fillérre fordítható lett minden tizedmásodperc a Nordschleifén, úgy szakadt ki a forró ferdehátú zsák. Ma már szinte nincs olyan német, koreai, japán, olasz gyártó, amelyiknek nincs legalább egy, 200 lóerő feletti kompaktja, sőt, visszatérők is akadtak.

Persze a többségük sokat nem ér, túlmotorizált, látványos műanyagokba és kiegészítőkbe öltöztetett családi autók, a nyers karaktert hangszóróból szolgáltató ólommadarak. A hot-hatchet érezni kell és főleg: tanulni. Sok-sok évi tapasztalat, generációkon átívelő vásárlói elégedettség és megalapozottan kialakult legendárium kell ahhoz, hogy ikonná váljon egy-egy típus. Minden más csak izzadt marketing.
Talán ezért is várja a világ lélegzetvisszafojtva az olyan öreg motorosok típusait, mint amilyen a Ford (RS) vagy a Honda. A Ford már lépett, a bénácska ST után kihozza a penge Focus RS-t, összkerékhajtással, bivalyerővel, az Escort Cosworth pedigréjével a hátizsákjában.
A Honda még kivár. Bár a Civic Type R már legalább két éve készen van, de nem kapkodják el. A technika és a hajtáslánc adott, de az aero-csomag csak most lett végleges. A 280 lóerő körüli teljesítményre hangolt kétliteres turbómotor (VTEC Turbo) és a 270 km/óra körüli végsebesség adott, de a japánok csak most adtak ki hivatalos közleményt arról, hogy elkészült a végleges változat.
A padlólemez szinte teljesen burkolt és sík, így a hátsó diffúzor hatékonysága sokkal jobb lesz, jelentős szívóerőt ad, a hátsó szárny pedig – köszönhetően a kerékjárati ívek feletti áramlásterelő idomoknak – szintén nem dekorációs célt szolgál.
A széles első splitter és a nagyra nyitott hűtőnyílások elejét veszik a nagy sebességnél kellemetlen elemelkedésnek, ráadásul meggátolják a turbulenciát az első kerekek körül és áramlásleválasztó funkciójuk is van.
Elöl 350 milliméteres féktárcsákat szorítanak a négydugattyús Brembo-nyergek, de amiből igazán látszik, hogy a japánok komolyan gondolják, azok a felnik. Nézzék csak meg őket: semmi csicsa, semmi dráma, ellenben jó eséllyel hiperkönnyű ötvözet.
Állítólag a melegedéssel is nagyon komolyan foglalkoztak, így hosszas nyelezés esetén sem fordulhat elő, hogy kellemetlen üzemi hőtartományba kerüljön a motor és egyáltalán: a Honda sokat ült ezen a tojáson ahhoz és elég rondára sikeredett az alapváltozat ahhoz, hogy csak és kizárólag a totális, mindent letaroló sikerrel legyenek elégedettek.

Nemrégiben sikerült beszélnünk egy olyan bennfentessel, akinek volt szerencséje az autóhoz már versenypályán és meglehetősen szavahihetőnek tartjuk. Elmondása szerint pöpec lett az új CTR. Genfben megsasoljuk rendesen, ígérjük, mert ha valamit nagyon várunk már, akkor ez az. És jaj neki, ha nem ez lesz 2015 legjobb hot-hatch-e.
Utóirat: Fohászkodunk a magasságoshoz, hogy ne önzáró, mechanikus diferenciálmű nélkül akarják megoldani.

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
