És akkor ez lenne a mi NSX-ünk
A Honda egyszerre erősít nagyot performance-vonalon. A Type-R mellett itt az új NSX, ami már nem Acura. Most éppen nem az, be is tették a McLaren-Honda mellé. Még mielőtt azonban belecsapnánk a közepébe, ne engedjük nyomtalanul elveszni a marketing-bullshit újabb csodálatos példáját. Genfben ugyanis épp azt akarják beadni, hogy az NSX feltámasztásának és a Honda Forma-1-es visszatérésének egybeesése nem véletlen. Azt ugye tudják, az NSX melyik autóversenyzőzseni nevével forrt össze? Hát Ayrton Sennáéval. És ki nyert utoljára a Hondának Forma-1-ben világbajnoki címet? Bizony, hogy ő. Ördögi párhuzam.
Az igazság ennél racionálisabb, szóval inkább szimplán örüljünk, hogy jó helyre nyúltak a márkatörténetben. A Hondának húzónév kell, ez a három betű pedig akkora érték még ma is, hogy kár a polcon hagyni. Az első generáció már negyedszázados, a gyártása már tíz éve teljesen megszűnt, de ha nagy kategóriákban nézzük, nem is mentek messze az őstől. Középmotoros ez is, alacsony súlyponttal: 1,21 méterével ezen is a köldökömet veri a tetőél. Részleteiben persze ég és föld.
Sokáig a Honda sem tudta, milyen hajtással hozza vissza az NSX-et. Három év fejlesztés alatt gondolkoztak V10-en, orrmotoron, végül maradt a középmotor, és jött egy új duplaturbós, 75 fokos hengerszögű V6-os. Ehhez kapcsolódik egy kilencfokozatú, duplakuplungos automata váltó, és a hajtás része még három villanymotor. Ezekkel lesz az új NSX összkerék-hajtású: a váltó és a motor közé került egy közvetlen hajtású villanymotor, ami a gyorsításnál és lassításnál hasznos, valamint egy-egy elektromotor hajtja az első két kereket. Ezek szükség szerint kapcsolódnak be a hajtásba. Hogy ez a hibridhajtás összesen hány lóerőt tud, egyelőre rejtély. 550 köré mondják egy ideje, de hogy pontosan mennyi, azt a standon álló gyáriak szerint egyelőre nem tudja a Honda sem.
Full alumínium kasznijával az első NSX különlegességnek számított a maga idejében. Azóta az alumínium alkalmazása jóval elterjedtebb lett, de valamicske forradalom ebbe is jutott. Az új NSX térhálós váza alumíniumból és nagyszilárdságú acélból készül, a fenéklemez szénszálas, a burkolat nagy része alumínium. Látszólag semmi ipari világmegváltás - azt mondják, az öntési technika terén sikerül nagyon lépi előre, ennek köszönhető, hogy kompromisszumok nélkül alakíthatták ki a formát.
Hogy a megszámolhatatlanul sok él összhangja jól sikerült-e, döntse el mindenki maga, a belső tér viszont kevésbé szubjektív. A nagy kezelőgombokban van egy kicsi a nyolcvanas évek futurizmusából, a bőrözéssel tagolt, elnagyolt utastér pedig erősen pályaautós hangulatú. A vékony A oszlopokkal amúgy meglepően tágasnak hat a belső. A valódi mozgástér így sem sok, annyira körbebástyázták a két ülést.
A vezetési élményt egyelőre csak elképzelni tudjuk, de biztató, hogy az akkumulátorok céltudatos elhelyezésével tovább süllyeszhették az eleve alacsony súlypontot.Emellett jó hallani, amit a gyáriak külön hangsúlyoztak is, hogy a tervezők igyekeztek minél közvetlenebbé tenni a kapcsolatot az autó és a sofőr közt. Ez a megközelítés nem véletlen, hisz a régi NSX épp közvetlen irányíthatóságával tűnt ki kora többi drága sportkocsija közül, és a Hondánál is jól tudják ez. A hibridhajtás egyébként kikapcsolható, de az autó a legnagyobb teljesítményét a villanymotorokkal együtt nyújtja. A teljesítmény tökéletes kihasználását segíti a launch, azaz rajt funkció, amely mind a négy motorból az átvihető legnagyobb teljesítményt csavarja ki.
Bár a kultusza Európában is jelentős, az NSX első sorban nem nekünk készül. A Honda 1989-ben a chicagói autószalonon mutatta be a típust, amiből később is az USA-ban fogyott a legtöbb. Amit a standon látunk, az is csak a Honda-embléma miatt premier. Januárban, a detroiti szalonon négyzetcentire ugyanezt az autót állították ki, annyi különbséggel, hogy azon két nagy A-betű törte meg a vörös fényezést. Az új NSX-eket Ohioban gyártják majd, többségüket jó eséllyel Acuraként, a mi piacunk Hondái lesznek a maradék.
A fő cél összességében a brandépítés, az kell a márkának. Az NSX-nek önmagában nincs szüksége reklámra, eladja majd a neve, de örökösnek lenni nem csak nyitott kapukkal jár, felelősséggel is. Láttunk már korábban nem egy legendát, amiből az utód pofozta ki a köztiszteletet. A látottak alapján ez eddig tisztességes munka, a többit majd megítéli az utókor.