Jön a vezérműtengely nélküli motor?
Mostanság ugyan az elektromos és üzemanyagcellás hajtásokat szokás a jövő megoldásának tekinteni, az autógyárak mégsem mutatják jelét, hogy belátható időn belül el tudnának szakadni a belsőégésű motoroktól. Akad, aki még alapos továbbfejlesztésében gondolkodik – például a svéd sportkocsigyáros, Christian von Koenigsegg, aki egy vezérműtengely nélküli motor kifejlesztésébe fogott már évekkel ezelőtt.
A Koenigsegg üzemben állítólag egy nyolcfős csapat dolgozik a vezérműtengely kiváltásán, és bár még évekre vannak egy megbízható, gyártásra alkalmas motortól, a cégalapító szerint egy pár éven belül elkészülhet a végtermék. Állítólag olyan megoldáson dolgoznak, amellyel bármilyen szelepmozgatási profil megvalósítható a nyomatékos dízelmotor-karakterűtől az F1-es motorokra jellemzőig, és közben kiváltja a pillangószelepet is. Ráadásul tetszőleges mennyiségű hengert kapcsolhatnak le menet közben. „A jelenlegi motorok vezérműtengelye olyan, mintha seprűnyéllel próbálnánk hangversenyzongorán játszani. Lehetséges, de messze nem a leghatékonyabb megoldás.”
A probléma megoldása persze nem olyan egyszerű, mint gondolnánk, hisz egy vezérműtengely 100 ezer kilométeren százmilliós nagyságrendű körülfordulást tesz meg, és az új rendszer ennél semmiképp nem lehet lényegesen kisebb élettartamú. Korábban már nagyobb gyártók is kísérleteztek hasonlóval, de a sorozatgyártásig senki nem jutott el. Állítólag ehhez is kellene a nagyobb feszültségű elektromos rendszer: a 42 vagy 48 voltos rendszerek régóta hiába várt elterjedésével az ilyen típusú fejlesztések is közelebb kerülhetnének a megvalósuláshoz.
Az is kérdéses persze, hogy megéri-e foglalkozni a vezérműtengely kiváltásával, hisz egyre valószínűbb, hogy az autógyárak lassan de biztosan áttérnek a hibrid hajtások alkalmazására, amely épp a motor karakterének jelentősségét mossa el.