TNGA: ez a Toyota jövője
Vannak autógyártók – a VW és a Ford például – ahol évtizedek óta alkalmaznak szabványos platformokat. A Toyota azonban nagyon sokáig nem foglalkozott az egységesítés gondolatával, annak ellenére, hogy jelentős előnyökkel járt volna. Például ugyanazon a gyártósoron készülhetnek egymástól nagyon különböző típusok, és bizonyos alkatrészek az összes típusban azonosak lehetnek. Ám úgy tűnik, a legutóbbi válság, illetve a konkurencia ilyen irányú fejlesztései – például a VW MQB padlólemeze, vagy a Mazda és a Volvo rugalmas plaftormjai – a Toyotánál is változásokat hoztak. Mostanra elkészültek saját egységes alkatrész-csomagjukkal, amely a TNGA – Toyota Next Generation Architecture – nevet kapta.
A Toyotánál eddig az volt a gyakorlat, hogy egy-egy típus fejlesztésénél a projekt vezetője teljesen szabad kezet kapott. Így, bár általában korábbi modellek műszaki alapjaiból indultak ki, gyakorta teljesen átdolgozták ezeket. Így lehetséges például, hogy a Toyotánál jelenleg mintegy 800 féle motort gyártanak, ha az eltérő piacok eltérő környezetvédelmi normáira beállított különböző alváltozatokat is nézzük. Nagyjából ugyanilyen változatos minden más alkatrész is, hisz lényegében minden új modellhez új padlót fejlesztettek eddig, így padlólemezből is közel százat használnak. Ehhez képest a TNGA hatalmas előrelépést jelent, hisz a fejlesztésnél a jövőben szabványos alkatrész-készletből érkezik a padlóstruktúra, a tűzfal, az első és a hátsó gyűrődőzónák, és egy csomó más főegység. Többek közt szabványosítják a hajtásláncokat, a kormányművet, a futóműveket és a hűtő-fűtő egységet.
A TNGA egyébként meglepően rugalmasnak ígérkezik: a gyáriak szerint első- és hátsókerék-hajtású modelek is építhetők belőle, számos hosszúságban és szélességben. Emellett kialakításában is számos előnyt hordoz a jelenlegi Toyotákhoz képest: alacsonyabbra kerülhet benne a motor és a hajtás többi eleme, csökkenthető vele az autók tömege és növelhető a merevségük is. A Toyota szerint csak az egységesítéssel vagy 40%-ot spórolhat a gyártó a fejlesztési költségeken, bár azt ígérik, ennek az összegnek a háromnegyedét arra fordítják, hogy a típusonként eltérő részleteket jobbá tegyék. A japánok ugyanis vigyáztak arra, hogy az egységesítésből alig látsszon valami a kész autókon. Így a formaterv és a belső tér legtöbb eleme is egyedi lesz minden modellnél, csak a kormánykerék, a külső tükrök és a Toyota jelvény lesz szabványos minden TNGA alapú típusnál.
A tervek szerint az összes Toyota típusnak legalább a fele az egységes alapokra épül majd 2020-ra, és ezek között nyilván ott lesznek a Toyota legnépszerűbb típusai, a Camrytól a Corollán és az Aurison át a Yarisig. Egyelőre nem nevezték meg azt a típust, amelynél elsőként alkalmazzák a TNGA szabvány-alkatrészeit, csak annyit mondtak, hogy egy fronthajtású, közepes méretű autó lesz az.
A korábbi gyakorlat ellenére a Toyota eddig is egész jó nyereséghányaddal működött, de a TNGA alkalmazásával ez még tovább javítható, méghozzá úgy, hogy közben várhatóan az egyes autók fejlesztésére is többet tudnak majd költeni.