Egészen biztos vagyok abban, hogy Buraknak, a kiállítás sajtófelelősének és több száz kollégájának végül összejön, amire most gyúrnak, de abban is, hogy kemény meló lesz. Tegnap este óta drukkolok nekik, hogy sikerüljön, és az idei és jövő évi Istanbul Auto Show után 2017-ben már valódi nemzetközi autókiállítást rendezhetnek majd Törökországban.
Elég kemény bozótharcra számíthat, aki a felkészülés éveiben nem török újságíróként látogat el ide. A kiállítás sajtónapja elkezdődött ugyan, de ne gondoljanak olyan összeszedett és jólfésült megnyitóra, mint amit Genfben vagy Frankfurtban megszoktunk. Még ma is javában porszívózzák a padlószőnyeget és kendős asszonyok rohangálnak mindenfelé a standok közt, hogy az utolsó zsírfolt is eltűnjön, mielőtt elözönlik a tizennégy pavilont az újságírók, akik egyébként már elözönlötték.
Ebbe a tanácstalanul rohangálós, egymásra mutogatós, elemi információkat (hol van a sajtóközpont, hol található a főbejárat, tud-e angolul a tolmácsgép stb...) nem ismerő alkalmazottakkal teleszórt közegbe vágott be az imént az első valódi világpremier, amikor bemutatták a Fiat következő, Törökországban gyártott lépcsős hátú kisautóját, az Aegeát, amelynek nevét hivatalosan így írják: Ægea.
A Linea utódja nem is olyan kicsi, hiszen teljes hossza négy és fél méter, szélessége 178 centi, de még fontosabb, hogy több mint 2,6 méter a tengelytávja, így bőven van benne lábtér hátul is. A bemutatón hangsúlyozták, hogy az Aegeában öten kényelmesen elférnek, miközben a csomagtere hatalmas, 510 liter. Automata és kézi váltós kivitel is készül majd, a motorválaszték pedig a Fiat jelenlegi palettáját követi, tehát lesz 1,3 literes Multijet II dízel, amellyel a Fiat Panda 4 literes fogyasztása is jár majd, illetve egynégyes benzinesek szívó és turbós verzióban. Az alapmodell 95 a legerősebb, turbós-benzines pedig 120 lőerős lesz.
Az új tömeg-Fiat valóban mutatós formaterve olasz, de a műszaki fejlesztések a török Tofas részvételével zajlottak. A bemutatón kiemelték, hogy az autóhoz lehet majd rendelni TomTom-féle navigációt, tolatókamerát, valamint hangfelismerésre képes Bluetooth kihangosító funkciót. Az új Fiatot a bursai gyárban szerelik majd össze, amikor véget ér a munkabeszüntetés, amely tudtommal ezt az üzemet is érinti, és éppen zajlik. Hatezerötszáz, jelenleg elégedetlen ember dolgozik a Tofasnál, ez az ország hatodik legnagyobb vállalata. Kétezer beszállító cégtől szerzik be az alkatrészeket, de nemcsak személyautókat, hanem kisteherautókat is ont az üzem, például a Doblót is itt gyártják egész Európa számára.
Az Aegea a nálunk is régóta kapható Linea utódja, de sem hozzávetőleges árat, sem a magyar forgalmazás kezdetét nem tudta megmondani a magyar importőr. Jó eséllyel olcsó családi autóról van szó, de egyelőre csak annyi biztos, hogy itt, Törökországban novembertől árusítják majd, és később összesen negyven országban szeretnék értékesíteni Európában, a Közel-Keleten és Afrikában.