Amikor a törökök tuningolnak
Ha a rendes autómárkák és a minden egyéb közti arányokat nézzük, tulajdonképpen meglepően nyugatias autókiállítást rendeztek a törökök. Az Istanbul Autoshow utolsó posztja ez, számomra katartikus befejezése egy mindössze egy napig tartó gyönyörű kalandnak.

A kiállítás csak pénteken kezdődik, de holnap este már nem nekem szól a müezin és nem nekem ugat a fekete kutya, amely még mindig ott üldögél a Tüyap rendezvényközponttal szemközti telken, ahonnan a poros, elmaradott, nyomorúságos Törökország méregeti a fejlődő, dinamikus, autóiparilag erős Törökországot.
Az utolsó pavilonban a fej- és hátmasszírozó készülékekkel foglalkozó férfi, muzulmán vallásának megfelelően éppen Mekka felé fordulva imádkozott, a fényképezéstől eltekintettem. Nem messze tőle viszont feltárult a jelenkori filléres török autótuning csillogóan zseniális fejlesztése: a színes felniperemező csík. A különböző harsány és színes mintázatú karikákat könnyűfém felnivel szerelt autókhoz ajánlják, ezekkel bárki több vidámságot csempészhet az utcaképbe. Egyetlen autón sem láttam még a forgalomban, de jópofa ötletnek tűnik.
Sokkal érdekesebb, hogy a közelben egy igazi török sportkocsigyártó műhely, az Onuk várta az érdeklődőket. A Porsche 356 mintájára (tudják, az ős-ős farmotoros Porsche) készített, műanyag héjú, csővázas roadster hátul kapar, mint egy rendes sportkocsi. Az autó farába hosszában épített, ezerhatszáz köbcentis, négyhengeres, turbós Ford EcoBoost motorhoz ötfokozatú Renault váltót kapcsoltak, nem tudom elképzelni a végeredményt, de legalább a koncepcióhoz hűek maradtak, bár a léghűtés csühögésének hiánya kicsit ronthat az élményen.
Nem szívesen írom le, hogy az autó mennyire borzalmasan néz ki élőben, mert egyrészt a tervező, a bolondos hajviseletű Gökhan Akis atyai büszkeséggel törölgette róla az ujjlenyomatokat, másrészt a gyártó másik profilja kevésbé békés: mindenféle kaliberű fegyverekkel leadott lövéseknek ellenálló páncélzatokat gyárt.
A törökök fontos tevékenysége, hogy túlnépesedett útjaikon ücsörögve töltik napjaik jelentős részét. Néha megállnak és alszanak egy nagyot az autópálya mentén és akkurátusan rendben tartott gyepen, de van egy másik opció is: a szultáni rezidenciává alakított Mercedes mikrobusz. A műfaj két fontos képviselője: a Dyzajnvip és a kicsit pornósabb hangulatú belsőiről felismerhető Rovelver kb. ugyanabból a kottából játszik, mindkét cég rétegelt falemezzel, rengeteg nyomott mintás bőrrel és kőburkolat-szerű padlóval kínálgatja az ügyfeleit.
Ahogy befotóztam ezekbe a V osztályból, Vitóból vagy akár Sprinterből átalakított budoárokba, kedvet kaptam egy kis ácsorgásra valamely négysávos török autópályán. Odabent csodás cipőbolti illatok keveredtek a friss fa és az enyv szagával, a keleti motívumok látványvilága keveredett a nagyképernyős tévé villódzásával, és szinte hallottam, ahogy felespoharak csörrennek a változatos minőségű török aszfalton.
Aki egyszer saját jogon ülhet be egy ilyen dizájnerhaszonjárműbe, az biztosan a török társadalom csúcsára lépett. Mármint az egyikre, mert nyilván sokan elutasítják a túlgondolt utastereket, inkább óarany bevonatot szeretnének McLarenükre, vagy szintén aranyban, erős optikai tuninggal képzelik el Range Roverüket. A többség viszont csak új autót akar a közel 82 milliós országban, ahol évente 1 millió új gépjárművet állítanak elő főként nekünk, az Európai Unió vásárlóinak, így Törökország a világ autógyártói rangsorának tizenhatodik helyezettje, de folyamatosan tör előre.
Nemcsak Fiatok, de Toyoták, Hyundai-ok, Fordok és Renault-k és Hondák is készülnek itt főként exportra, de az ország belföldi autópiacán tavalyelőtt 656 ezer új autó kelt el, több, mint a válság előtt valaha. Bár a szegénység mindenhol ott lappang az óriási toronyházak tövében, a törökök vásárlási kedve mégis egyre növekszik, vele az ambícióik is egy saját autómárka létrehozására. Szorgalmasak, van esélyük, érdemes rájuk figyelni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Megérdemli az emblémátBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
