A Nemzetgazdasági tárca vezetőjének kérésére indított ellenőrzést a NAV, amiben az Uber közösségi taxi szolgáltatást vizsgálták. Az első ellenőrzési sorozat most zárult le. Az eredmény sokkoló, minden sofőr megbukott. De mégis miért?
A szabálytalanságok a következők voltak a NAV szerint: egyetlen sofőrnek sem volt adószáma és egyetlen sofőr sem adott számlát. Sőt, a kocsikban nem volt taxaméter, számla- vagy nyugtatömb sem. A sofőrök pedig nem rendelkeztek taxi engedéllyel és alkalmassági vizsgával. Ezek a megállapítások viszont csak abban az esetben szabálytalanságok, ha a sofőr üzletszerűen végzi ezt a tevékenységet. A minisztériumi közleményben az áll, hogy gyakorlatilag üzletszerűen taxiztak a próbavásárláson fennakadt Uber sofőrök.
A gazdasági tárca célja az, hogy - a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat.
Ha nem üzletszerűen vállal valaki Uber fuvarokat, akkor viszont mentesül a taxikra vonatkozó kötelezettségek alól. Számlát sem kell adnia a sofőrnek, mivel ő nem kap közvetlenül az utasától pénzt. A sofőr az Uber telefonos alkalmazáson keresztül talál magának utast, és ezen keresztül kíséri a rendszer az út hosszát is, ami alapján kiszámolja a viteldíjat. Ezt az utastól a szolgáltató levonja, elektronikus úton nyugtát küld róla, egy részét pedig továbbítja a sofőrnek. Ez után természetesen van adókötelezettsége a sofőrnek, de ez már nem kapcsolódik közvetlenül az Uber működéséhez.
A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat.
Abban az esetben szabhat tehát ki bírságot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felsorolt pontokban, ha bizonyítani tudják, hogy a próbavásárlásokon megbuktatott sofőrök üzletszerűen végzik ezt a tevékenységet. A telekocsi szolgáltatóknál, mint a Blablacar és az Oszkár, akkor van csak adókötelezettség, ha valaki napi rendszerességgel szállít utasokat. Ebből az elvből kiindulva, ha valaki csak hétvégente Uber sofőr, már nem is végez üzleti tevékenységet.
Németország már betiltotta, sőt börtönnel bünteti az Uber használatát, vajon Magyarországon is sikerül az államnak megbuktatni a világméretű, online diszpécserközpontot?