Kátyúérzékelőn dolgozik a Jaguar
A Jaguar-Land Rover ugyan elég apró autógyártó, de úgy tűnik, ötletekben nem szenvednek hiányt. Dolgoznak motorháztetőn és tetőoszlopon, amelyeken átnézhet a sofőr, most pedig a kátyú-problémára keresnek megoldást.
A kátyúk felismerésére tulajdonképp csak a meglevő érzékelők számára kellett új programot írni. A Jaguar rendszere ugyanis a sztereókamera képe alapján azonosítják a nagyobb úthibákat – ez nagyjából úgy alkot térbeli képet, ahogy az emberi szem, és ugyanúgy alkalmas viszonylag pontos távolságmérésre is. Ezeknek a képét dolgozza fel az új program, amely kifejezetten az útfelület nagyobb hibáit keresi. Ha talált ilyesmit, arra többféleképp is reagálhat. Ha az autóban aktív futóműelemek vannak, akkor a minimumra csökkentheti a csillapítást arra az időre, amíg az autó áthalad az úthibán, így kevesebbet érezni az egyenetlenség keltette ütésből az utastérben. Másrészt – és ez az, amit egyszerűbb, olcsóbb modellekben is megtehet – csökkenti az autó sebességét, sőt, ha elég nagy a lyuk, akár állóra is fékezheti az autót.
Ez az azonban csak az első lépés, a Jaguar szakemberei szerint később olyan megoldás is szóba jöhet, amely a sávon belül kismértékben kormányozva az autót el is kerülheti az úthibát. Emellett a technológia elvileg arra is alkalmas lehet, hogy a kátyúk helyzetét elküldje más autóknak, esetleg navigációs szolgáltatóknak, vagy akár a helyi önkormányzatokat is értesítse az úthiba helyzetéről, hogy minél előbb megszüntethessék a problémát.
Hasonló technikát eddig csak a Mercedes S osztályhoz kínáltak, de úgy néz ki, ez is egyike azoknak a megoldásoknak, amelyek lassan terjedni kezdenek a luxuskategóriában. Az az érzésünk, hogy még néhány év, és ugyanolyan természetes lesz a kátyúelkerülő rendszer az autókban, amilyen ma a blokkolásgátló vagy a menetstabilizáló elektronika.