Négyfelé darabolják a Volkswagent?
A Volkswagen csoport az elmúlt évtizedekben tizenkét teherautó-, személyautó- és motorkerékpár-márkára duzzadt a felvásárlásoknak és egyesüléseknek köszönhetően, ami szinte menedzselhetetlen szám. A legújabb hírek szerint most egy alaposabb átszervezést készítenek elő, amely négy kisebb egységre bontaná a vállalatot.
Amíg Ferdinand Piech idányította a VW működését, az volt a házom belüli stratégia, hogy az egyes márkáknak bizonyos fokú önállóságot biztosítottak. Ez belső versengéshez vezetett, ami egyfelől ugyan jót tett a termékek minőségének, másrészt viszont számos párhuzamos fejlesztéshez vezetett – elég megemlíteni a VW Phaeton és az Audi A8 példáját, hisz a két típus lényegében ugyanazt a piacot célozza, mégis különálló fejlesztés eredményei. Ezen változtatna az új szervezeti felépítés, amely lényegében négy, többé-kevésbé önálló blokkra osztaná a márkákat – a funkciójukban hasonlóakat szerveznék egy-egy egységbe.
A Handelsblatt híre szerint a VW személyautós részlege, a Škoda és a Seat alkotna egy egységet az ex-BMW-s Herbert Diess irányításával. Így egy vezetés alá kerülnének a legnagyobb példányszámot eladó tömegmárkák, és közöttük mélyebb együttműködést alakíthatnának ki. A jelenlegi Audi vezér, Rupert Stadler megtartaná jelenlegi márkáit, hozzá az Audi, a Lamborghini és a Ducati márkák tartoznának. Külön egységet képeznének a cég legdrágább presztízsmárkái, a Porsche, a Bentley és a Bugatti, ez a három márka a Porsche-vezér, Mathias Müller vezetésével működne tovább. Végül a Volkswagen haszonjármű-részlege, valamit az MAN és a Scania alkotná a negyedik blokkot, a Mercedestől érkező Andreas Renschler vezetésével. Szakértők szerint mindez a Škoda számára jelentheti a legnagyobb változást, hisz a cseh márka így elvesztené eddigi önállóságának a maradékát is, és eddigi gyors növekedése is megtorpanhat, ha teljesen alárendelik a VW érdekeinek.
Mindez egyelőre persze csak spekuláció, és ha létezik is ilyen terv, arra még rá kell bólintania a VW csoport felügyelőbizottságának, amely a részvényesek érdekeit képviseli, mielőtt egyáltalán nyilvánosságra hozhatják a terveket. Azután persze évekbe telik majd, míg az óriásvállalat átrendeződik az új struktúra szerint. Ugyanakkor az átszervezés hosszabb távon jót tehet: a cégen belüli párhuzamosságok felszámolhatók, és optimálisabban oszthatnák el a különböző típusok gyártását a különböző áron termelő üzemek közt. Ezzel javulhat a bevétel és a nyereség aránya, aminek alacsony mivolta jelenleg a VW egyik legnagyobb problémája.