Napelemes autót fejlesztenek Kecskeméten
Néhány hete írtunk arról, hogy a hollandiai Eindhoven műszaki egyetemének hallgatói napfénnyel hajtott autót építenek, hogy részt vegyenek vele a World Solar Challenge-en Ausztráliában. Ha azonban azt gondolnánk, hogy Magyarországon ilyesmivel senki nem foglalkozik, akkor nagyot tévedünk.

A Kecskeméti Főiskolán ugyanis működik egy lelkes csapat, a MegaLux, amelynek tagjai ugyanarra a versenyre készülnek, mint a hollandok. Nem ma kezdték egyébként az energiatakarékossági műfajt: a Megameter csapat tagjaként többen már 2010-ben is ott voltak a Shell Eco-marathonon. A németországi Lausitzban akkor az volt a cél, hogy egyetlen liter benzinből 1000 kilométert passzírozzanak ki (egy megaméter = ezer kilométer). 1588 km/literes teljesítményükkel nyolcadikként zártak kategóriájukban. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ma már övék a világ második legkevesebb fogyasztású járműve, 3082 kilométer per literrel.
A MegaLux napelemes autóján ennek a csapatnak a gerince dolgozik, kiegészülve új arcokkal. A tagok elsősorban a főiskola hallgatói közül kerülnek ki, főként gépészmérnök, járműmérnök és műszaki informatikus szakokról. Munkájukat tanárok, tanszéki mérnökök is segítik, így összesen nagyjából tíz állandó csapattaggal folyik a fejlesztés, amelyről honlapjukon, és a Facebookon naplót is vezetnek.

A tervezés és kivitelezés profi módszerekkel zajlik. A karosszériát először 3D-s tervezőszoftverrel készítették el több lépésben, közben áramlásvizsgálatokkal optimalizálva azt, majd CNC marógéppel, polisztirolból marták ki. A finomításokat követően elkészült úgynevezett ősmintáról negatív szerszámokat gyártottak. Maga a végleges kaszni önhordó, anyaga pedig (a legmodernebb repülőgép-ipari pre-preg technológia felhasználásával készített) szénszál erősítésű szén-méhsejt-szén szendvics szerkezetű kompozit műanyag. Teljes egészében a főiskola műhelyében készült.

A futómű megtervezése szintén kényes téma, ugyanis közúton akár 100-130 km/h-s sebességgel is képes lesz haladni az autó. Ezért fontos a hangolható rugózás és lengéscsillapítás. Itt szintén kompozit műanyagot használnak majd fel az alkatrészek többségéhez. A fékrendszer hidraulikus, kétkörös lesz.

A hajtáslánc összeállításánál az egyik fő szempont a jó hatásfok. Éppen ezért a napelem cellák a tervek szerint az amerikai Sunpowertől érkeznek – ezek már minőségben is megfelelőek, de még éppen elérhető árúak. Ezeket saját tervezésű és gyártású töltésvezérlők kötik majd a lítium-ionos akkumulátorokhoz, és a jármű Can-busz hálózatához – az akksik számát a verseny szabályzata határozza meg. A kétezer wattos agymotor – amelynek hatásfoka 98 százalékos – a pilóta mögötti hátsó kerékben kap helyet. A jármű vezérlése egyedi, saját fejlesztésű egységekből áll majd.

Magát a versenyt októberben rendezik, az ausztráliai Darwin és Adelaide közötti kb. 3020 km hosszú Stuart Highway-en. A képlet egyszerű: a huszonöt ország negyvenhét indulója közül az nyer, aki leghamarabb ér be Adelaide városába. A gyakorlatban persze korántsem ennyire könnyű a feladat. 2013-ban például a résztvevők kevesebb, mint harmada teljesítette az előírt távot. Mivel a futam az energiatakarékosságról szól, így az utat napenergia felhasználásával és a jármű kinetikus energiájának visszanyerésével kell megtenni, miközben az energia tárolására szolgáló akkumulátorok maximális össztömege húsz kilogramm.
A megmérettetés alatt ellenőrzési pontokon is át kell haladniuk a csapatoknak – ezeken műszaki átvizsgálásnak vetik alá az autókat. Mivel minden versenynap reggel nyolctól délután ötig tart, több éjszakát is a sivatagban kell tölteni. Így nemcsak a járművek, hanem a pilóták számára is komoly megpróbáltatás a Solar Challenge.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
