Mitől gyanús az új német luxusautó?
Borgward-Backwargd, Borgwartburg, Orkward – ahogy a frankfurti szalonon ülünk az Alfa-stand kanapéján, gépeinkkel az ölünkben, és a szomszédos, valamiért sokkal kevésbé frekventált Lancia-standról lopjuk a wifit (az Alfánál teljes a reménytelenség), kínunkban efféle szójátékok hagyják el a szánkat, persze velünk van a folyamatosan röhögő Dani, aki mellett nehéz megúszni az efféle agytornát.

Amikor a cég ereje teljében volt, még senki nem poénkodott így a brémai névvel, mert sokak szerint a kor legjobb minőségű német autói és teherautói készültek nála. De 1961-ben, elsősorban a költséges fejlesztések, valamint a minőségmániás Carl F. Borgward cégalapítónak a modern autógyártási ritmusra való átállási képtelensége miatt 1961-ben a Hansa és Goggomobil márkákat is birtokló vállalat lehúzta a rolót, a megmaradt készlet utolsó autói 1962-ben találtak gazdára. Az argentin gyáregység még egy darabig tovább gyártotta a fő Borgward-modellt, az Isabellát, de a futószalagok ott is leálltak 1963-ban, míg a vállalat késői óráiban kifejlesztett, hathengeres P100 limuzin Meccano-készlet darabjai Mexikóban landoltak, ahol még abból is elkészült pár száz darab.

Akárhogy is nézzük, minimum ötven év telt el azóta, hogy a veterántalálkozókat leszámítva bárhol érdemben beszéltek volna a Borgwardról. Genfben volt ugyan egy stand, rajta egy csodás Isabella kupéval, de sehol egy új autó, csak a nagy szándékok. Honnan a pénz? Miből lesz egy teljesen új autó? Kik állnak mögötte? Oké, ott volt Carl F. unokája, egy szőke, német ember, bizonyos Christian Borgward, aki nagyon lelkesen és felettébb homályosan nyilatkozott a körvonalak nélküli cég szándékairól. Most, fél évvel később Frankfurtban megismertük. A hátteret is, az autót is. És kicsit pingvinezünk, mert nehéz ezt az egészet hova tenni.
Benelli motorok, Ferretti luxushajók, Cerruti divatház – pár név, amit európaiak hoztak létre és tettek naggyá, majd a gazdaság zűrzavarában a márka kínai tulajdonba került a brand értékessége miatt. Talán ezt a receptet akarja felhasználni a kínai Foton autógyár, hogy megvesse a lábát Európában, ugyanis ez a cég adta az anyagi és technikai löketet a Borgward név feltámasztásához.

Ezek után nem csoda, hogy az első új-Borgwardnak nincs igazi neve, csak kódszáma: a BX7 felirat lehetne egyformán amerikai vagy kínai autón is. Maga a kocsi is Pekingben készül, ott is dobják piacra még az idén, s csak némi spéttel éri el Németországot. Harmincezer euró a tervezett ára, és Borgwardék 2020-ra évi 800 ezerre akarják növelni a darabszámot, bár addigra nyilván lennének újabb modellek is. A következő állítólag már jövőre érkezik. Hűha, merész elgondolás, jegyzem meg halkan a BX7 testközelből való, ámbár felületes megismerése után.

Németországban tervezve és tesztelve – szól a mottó, melynek súlyát csak az autó kipróbálása után, a vezetését megérezve érezhetjük majd. Így, statikusan, a szokásos autószalonos ajtócsapkodás-műszerfalnyomkodás-kapcsolóböködés-fedélrecsegtetés-szigetelésgyűrögetés után csak annyit mondok – felettébb vegyes a kép.

Vastag, steppelt, bőrdzsekiszerű bőrök borítják az üléseket, nem az a gagyi, sima, nyúlós, darált bőrbevonat, amit manapság adnak az autógyártók, ez határozottan elegáns, s ugyanebből jutott a műszerfalra és az ajtókra is. Már kérdés, hogy a vastag, fehér cérnavarrás erősen kilóg az európai ízlésspektrumból, az efféle kontrasztok hatékony eladásához az olaszok kellenek.

Van nagy monitor középen, mindenféle csatlakoztathatóság, a kocsi alatt pedig állítólag egy 225 lóerős, kétliteres, benzines turbómotorból, duplakuplungos váltóból és összkerekes gépészetből álló hajtáslánc van, amelyet később a Siemensszel közösen fejlesztett, az összteljesítményt 400 lóerőre felnyomó hibrid rendszer is kiegészít majd. Külön a hibridet láttam kibontva a kiállított autók mellett, csak azt nem érzem, hova tömik majd be azt a sok elektronikát és gépelemet.

Mindenesetre alátoltam a fényképezőgépet, s igazolhatom: ez már nem prototípus, hanem autó, igaz, valami korai szériás dolog, mert minden fontosabb alkatrészen zsírkrétával felírt számsorok virítottak. Eddig még nyugodtak is lehetnénk.

De ami nem bőr az utastérben, az az a fajta műanyag, amit komoly gyárak csak az elő-előszériás, nem közhasználatra tervezett, álcázott tesztautóikon használnak – fényes, gyanús minden. Olyasfajta T alakú automata kart, mint amilyen a BX7 középkonzolján dülleszt, nagyjából tizenöt éve nem használ az autóipar kultúrszekciója (s ráadásul recseg, a tetőkárpit is – bár szép anyagú – az illesztéseknél girbegurba, uram bocsá', szinte kifesleni készül.

Aztán magamra csuktam az ajtót. Kár volt. Bár nehéz és óriásit döccen, ezt nagyon máshogy teszi, mint a luxuskocsik. Valami irdatlan vastag vaslemez megmoccan odabent a csapódásnál, s ahogy hentereg, csúnyát ránt a hitvány ajtózárakon – nem is olyan az élmény, mint a kínai gagyikon, de nagyon nem olyan, mint amit manapság megszoktunk európai-japán-koreai autóktól. Rettentő gyanús, azt hiszem, ez a jó megfogalmazás. A középkonzol rettenet fautánzata, elálló fedelei sem növelik a bizalmat, a beltéri formák pedig határozottan kétezres évek legeleji stílusban pompáznak. Jaj.

Kívülről egészen jó, szinte németes, vannak olyan szögek, amikből kifejezetten csinos, s olyan 3D-kiképzéses maszkrácsa van, mint a Kia Sorentónak. Szép a fényezés, tűrhetők az illesztések, a méret pedig valahol a BMW X3 környékére sorolja a Borgwardot. De az ügyetlenül előrelógó, gömbölyítéssel rövidebbnek látszóra csalt, az első kerekek fölött régi Sportage-esen magas és húsos lemezelésű orr-rész mutatja – a telefonvonalak nem izzottak forrón a Pininfarina stúdió és Peking között, amikor megálmodták. Vagy lehet Bréma is, tökmindegy, de tény, hogy az izzás elmaradt.

Hogy 30 ezer eurót ki ad majd egy régen elfeledett európai logós, némileg kibőrözött kínai SUV-ért a kontinensünkön, nem tudom. De hogy nem lesz évente 800 ezer ilyen balek, az hótziher.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
