Tizenegy millió csalós TDI készült
Azt már az első pillanattól sejteni lehetett, hogy a környezetvédelmi teszteket meghamisító szoftver sokba kerül majd a Volkswagennek, de a gyártó csak most tett közzé konkrét számokat. A gyártó 6,5 milliárd eurót különített el a visszahívásra és egyéb, az üggyel kapcsolatos kárenyhítésre.
A cég azt mondja, kizárólag a Type EA 189 jelzésű motorokban fordul elő az az elektronika, amely képes átverni a műszereket az emissziós méréseken. Ebből a típusból a mai napig durván 11 millió példányt építettek autókba, és adtak el világszerte. „A Volkswagen intenzíven dolgozik azokon a műszaki változtatásokon, amelyek megszüntethetik az eltéréseket a fékpadi mérések és a közúti használatkor produkált károsanyag-kibocsátás között.” - írja a Volkswagen. Azt azonban nem közölték, hogy miféle változtatások várhatók.
A botrányt kirobbantó mintegy félmillió amerikai motornál az a gond, hogy a motor valószínűleg nem teljesítené a helyi nitrogén-oxid-kibocsátási normát a csalószoftver nélkül, vagy ha mégis, aligha adná le azt a teljesítményt, ami az eredeti adatok között szerepel. Így komolyabb beavatkozás válhat szükségessé, ha el akarják kerülni a tömeges pereket az amerikai TDI vásárlókkal, például új, adalékanyaggal működő nitrogén-oxid-katalizátor beépítése, ami kivételesen drágává teheti ezeket a visszahívásokat. Elképzelhető, hogy más piacokon, ahol kevésbé szigorúak az emissziós szabványok, elegendő lesz lecserélni a motor vezérlőprogramját, amivel ugyan romlik a károsanyag-kibocsátás, de ugyanaz az érték adódik majd menet közben, mint a méréseken, és belül marad az érvényes határértékeken.
Az Európai Unióban kapható, Euro 6-os dízelmotorokkal felszerelt autóival kapcsolatban azt állítja a VW csoport, hogy ezek minden tekintetben megfelelnek az érvényes előírásoknak. A cég azt is bejelentette, hogy Németországban is felvette a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal, hogy minél hamarabb tisztázódjon a helyzet.
Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.