Újabb érintettek a dízelbotrányban
Huszonkilenc autóból öt megbukott az egyik brit hetilap, a The Sunday Times saját, független környezetvédelmi vizsgálatokra szakosodott laboratóriumának szakemberei által elvégzett tesztjén. Összesen huszonkilenc, Eurpában kapható autótípust vizsgáltak, majd az eredményekről hosszú cikket közöltek május 24-én a lap előfizetéses weboldalán.
A tesztben rosszul szereplő autók közt ott a Mazda 6, az Opel Zafira, a BMW X3 és a Citroen egy-egy típusváltozata is. Ezek akár kilencszer több nitrogénoxidot okádnak a levegőbe, ha valós körülmények közt mérik meg őket. Nem kell csalni a hamis eredményhez, az európai mérési ciklussal is komoly gond van.
Ha az európai döntéshozók még nem láttak munkához, akkor most pont itt az ideje, hogy leüljenek és az elejétől újragondolják az Európai Unióban forgalomba hozott új autóknak kötelező, Euro-normákhoz tartozó vizsgálatokat.
A The Sunday Times által idén tavasszal elvégeztetett méréseken öt autóról kiderült, hogy lényegesen több nitrogénoxidot (NOx) vagy nitrogén-dioxidot (NO2) bocsátanak ki valós használati körülmények közt, tehát közúton, mint amit a jelenleg érvényes és kötelező Euro 6-norma megenged.
A Mazda 6 Skyactiv D 2,2 literes változata a négyszeresét produkálta annak a kilométerenként nyolc század grammos határértéknek (0,08 g/km), amit az Euro 6-norma engedélyez, de a kibocsátási érték lakott területen, fekvőrendőrökkel tarkított emelkedőn a határérték tizenkét és félszeresénél is magasabb volt. Azonos körülmények közt végzett teszten a BMW X3 2,0d xDrive kivitele átlagosan mintegy tízszeres, az Opel Zafira 1,6 Ecoflex dízel pedig kilenc és félszeres értékeket produkált.
A vizsgálaton ötszörös határérték-túllépéssel megbukott a Citroen C4 Picasso BlueHDI is, és a rákkeltő nitrogén-dioxid (NO2) maximálisan megengedett mennyiségének több mint hatszorosát engedte a levegőbe a Volkswagen Polo egyik dízel változata. Hogy itt pontosan melyik motorról van szó, arra nem tér ki a The Sunday Times cikke.
A vizsgálatot végző szakemberek rámutattak, hogy a hiba az Európai Unió minden új autóra nézve kötelező környezetvédelmi vizsgálati módszereiben rejlik, mert azok nem valós közlekedési helyzeteket szimulálnak, a méréseket nem is közúton, hanem laboratóriumban végzik. Így a vizsgálati eredményeknek nincs köze a valós károsanyag-kibocsátási értékekhez.
Nem lehetetlen megfelelni a tavaly szeptembertől minden újonnan eladott autóra kötelező, Euro 6-normában foglalt füstgázkibocsátási értékeknek, hiszen a brit napilap vizsgálatában szereplő Mercedes C220 CDI, szintén valós közúti forgalomban végzett mérések esetén pontosan hozta az előírt nitrogénoxid-határértéket, míg az amerikai botrány kapcsán elhíresült Volkswagen Golf a 2.0 TDI-motorral nem kis megelepetésünkre jelentősen, mintegy harminc százalékkal alatta maradt a megengedett értéknek, így simán megfelelt a most érvényes európai (tehát nem az amerikai) környezetvédelmi előírásoknak.
A cikk szerzői kitérnek arra is, hogy a dízelmotos autók által kibocsátott mérges gázok, a nitrogénoxid és a nitrogéndioxid közvetlenül is felelőssé tehetők egyes rákos megbetegedések kialakulásáért, és mint írják, a jelenlegi vizsgálati módszereket 1997-ben dolgozták ki, majd azokból kiindulva szigorították tovább néhány évente az egyes Euro-normák bevezetésekor.
Talán nem a határtértékek matematikai csökkentésére lett volna szükség az utóbbi évtizedekben, hanem a laboratóriumban, fékpadon végzett méréseket kellett volna már az elején felváltani a hétköznapi forgalom körülményeit valóban tükröző, tesztpályás mérésekre. Hiszen a laboratóriumi mérések során csak az derül ki, hogy az egyes új autók egymáshoz képest mennyi mérgező gázt engednek ki - és akkor is csak bizonyos szűk mérési paraméterek között -, de az nem, hogy valós használatban mennyire szennyezik majd a környezetet, és hogy olyankor, éles helyzetben, egymáshoz képest mit produkálnak.
Forrás: The Sunday Times, 2015. május 24 (előfizetéses tartalom)
Egy autó azzal arányosan szennyezi a környezetet, amennyi üzemanyagot valós körülmények közt fogyaszt. Az autó fogyasztása a másik forró téma, mert ehhez is tartozik egy hivatalos mérési ciklus, amenynek eredményei sokszor nem találkoznak a valósággal. Erről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.
Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.