Ez nem fog kormolni, nem fog szétrohadni

Evopro projektzáró

2015.10.01. 05:58

Mi magyarok nagyon szeretnénk buszt gyártani, de valahogy a közlekedési vállalatok nem szeretnének magyar buszokat használni, ami miatt nincs üzemeltetési tapasztalat, ami miatt nem veszi meg végül senki a le sem gyártott buszainkat. Szóval nehéz kitörni ebből a körből, de most az Evopro nekifutott a témának.

Bő 675 millió forintos EU-támogatással készültek el a modulokból épített műanyag busz legújabb változatai, egy földgázos, egy troli, továbbá a már korábban létezett akkumulátoros elektromos busz második, javított kiadása. A kompozit műanyagból készülő Modulo buszok érdekessége, hogy úgy ragasztják őket össze különböző darabokból, mintha csak valami építőjáték elemei lennének.

Külön elem az orr (ezt homlokmodulnak hívják), amely az első futóművet, a vezetőállást és egy utasülést tartalmaz, a farban (hátsó modul) pedig a hajtásrendszer, a hátsó futómű és 9 ülőhely van. Köztük olyan, ajtót vagy ablakot tartalmazó darabok vannak, amilyet csak szeretnének. Ez az építésmód többféle hosszúság kialakítását teszi lehetővé nagyon egyszerűen, így a sajtótájékoztatón bemutatott 9,5 méter hosszú gázos és troli kivitel hat, a nyolcméteres akkus villanybusz pedig öt modulból állt össze. A modulok anyaga üvegszálas erősítésű vinilpoliészter, tehát az autóbuszoknak nincs semmiféle, klasszikus értelemben vett fém vázszerkezete, a tömegük úgy 20 százalékkal kisebb, mintha acélból készültek volna.

Igaz, mindennek vannak hátrányai, ennek is. A műanyag Modulóknak picik a kerekei, és a formaterv kicsit suta, mert túl nagyok a kerékjáratok, ráadásul az oldalfalak erősen túllógnak a kerekeken. Az eredeti koncepció jobban nézett ki, de a célszerűség erre komoly mentség; rossz utakon viszont nem előnyös a kis kerékméret, bár a tervek szerint a budai vár és a belváros lenne a fő alkalmazási terület, ahol viszonylag járhatóak az utak.

Az Evopro ott készíti a buszait, ahol valamikor a kompozit buszokat (is) gyártó NABI buszgyár működött Mátyásföldön, bár pont itt az acél buszaik készültek. A NABI-féle műanyag-technológia teljesen más volt, ezeknél két üvegszálas héj között hab és balsafa-merevítést alkalmaztak, maga a busz pedig nem szelvényekből, hanem egy alsó és egy felső részből állt, amit egymásra raktak, mint egy szappantartóra a fedelét. A NABI-korszak előtt egyébként ugyanitt az Ikarus átadótelepe volt, meséli Simon Pál, akinek a régi Ikarus 620-asával és Mávagjával szállították a rendezvényre az újságírókat a telephelyen belül.

Természetesen ilyen esemény nincs minimum egy államtitkári beszéd nélkül, hiszen végső soron minden hazai buszvásárlás állami vagy EU-s pénzből megy. Most is megvolt, Rákossy Balázs európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár prezentálta a kormányzati üzenetet az adósságspirálból való kitörésről, az innovációról, Magyarország egyoldalú járműipari függéséről (pont itt?), stb.

Ezután következett a cég elnök-tulajdonosa, Mészáros Csaba, aki sokkal konkrétabban fejezte ki, hogy a hazai buszgyártókat is oda kéne már engedni a húsosfazékhoz, ha nem is így mondta. Mindenesetre elmesélte, hogy az eddigi három villanybusz-tenderből az első kettőn el sem tudtak indulni, mert nem fértek bele a feltételekbe (az ő buszuk például 5 centivel szélesebb volt az előírtnál), csak a harmadikon. Igaz, elvileg ezen nyertek, de még meg kéne szavaznia a fővárosi közgyűlésnek, sőt, a kormánynak is, még a határidő előtt. Mindenesetre már készülnek a BKV-kék Modulók, én is aggódnék a helyében, nehogy a végén kiderüljön, hogy még sem kellenek, a 20 töltőoszloppal együtt, amit szintén ők szállítanának.

Mészáros sorra hozza a külföldi példákat, hogy 2025-ig Párizsban le akarják cserélni az össze dízel buszt elektromosra, és itt 4500 járműről van szó, ami felfoghatatlan mennyiség. Abban igaza van, hogy a dízelek lecserélése után biztos fellélegzik egy város, bár nálunk ilyen volumenről nincs szó, mindössze húsz villanybuszról – de ezek biztosan nem fognak szétrohadni.

Az elnök szerint akkor is magyar buszt kell venni, ha ugyanannyiba kerül, mint egy külföldi, és nem azért, mert magyar. Mint mondta, a magyar így is 40 százalékkal olcsóbb, hiszen az adók és járulékok formájában rengeteg pénz visszatalál az állami költségvetésbe – egy EU-finanszírozásnál ez azt jelenti, hogy a teljes EU-pénz végül az államkasszában köt ki.

Igaz, a buszokkal kapcsolatban vannak megválaszolatlan kérdések, mert sok adatot nem kaptunk a járművekről. Például hány ciklust bírnak az akkuk, mennyibe kerül majd a cseréjük, de arra is kíváncsi lettem volna, mi van, ha rendes tempóval becsapódik a busz oldalába egy autó. És utána hogyan fogják megjavítani? Ezek a témák csak hosszabb üzemeltetés után tisztázódnak. Az életciklusuk végén az újrahasznosítás kérdése is ilyen, elvégre itt kompozit anyagról van szó, amit nem lehet csak úgy beolvasztani egy kohóban, mint egy leselejtezett 200-as Ikarust.

Az elnök az általuk kifejlesztett gyorstöltőnek is szentelt pár szót, amelyekből szerinte 75-tel már lefedhető lenne az ország, még egyszer ennyivel pedig már 20-30 kilométerenként lenne egy gyorstöltő – ami igaz, csak az a kérdés, hogy hányan állnának ott sorba, ha tényleg bekövetkezik valamilyen villanyforradalom az útjainkon. Meghallgattuk még az Evopro ügyvezetőjét is, Bodnár Balázst, aki megköszönte a kollégái munkáját.

Mint minden buszbemutatón, itt sem maradhatott át az utasáramlást akadályozó nemzetiszínű szalag átvágása az elülső ajtóban, majd az elnök a busz kormánykereke mögé ült, és elvitte egy próbakörre a BKV-kék példányt. A troli és a földgázos verzió nem ment a bemutatón – egyébként ez a troli képes felsővezeték nélkül is mozogni, mivel vannak akkui is.

Ni, mi áll ott?

NABI 30C-LF CNG a típusjelzése, és egy CNG-elektromos hibrid busz, amely 9,1 méteres hosszúságú, 2,4 m széles és 2,97 méter magas. A karosszériája önhordó és kompozit műanyagból készült valamikor 2000 környékén, de nem szériagyártmánynak szánták, hanem koncepciójárműnek. A földgáztartályokkal együtt 8,5 tonnás, összesen 26 ülőhely van benne. Bár 30 százalékkal könnyebb egy acél szerkezető busznál, még így is kicsinek tűnik hozzá a 2,5 literes Ford CNG-motor 64 lóerős teljesítménnyel. A hajtás még két elektromos hajtómotort is tartalmaz, de hogy pontosan milyen elven működött a jármű, arról már nem szól a fáma. Ma a mátyásföldi ex-Ikarus-ex-NABI-MABI telephelyen pihen, egy tető alatt.

Az oldalról ajánljuk

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58