IDS: a Nissan karbon-csodája
A Tokiói Autószalonra a Nissan is nagy dobással készült: az IDS tanulmánnyal, amely egyértelműen a Nissan Leaf utódjának előfutára. A tanulmány tervezőinek persze nem kellett a költségekkel törődniük, így a karosszériát teljes egészében karbonszálas műanyagból készítették, és akad még néhány elszállt megoldás az autón, amely aligha éli meg a sorozatgyártást.
Az IDS formája nagyrészt azokból a stíluselemekből épül fel, amelyekkel a legújabb Nissanokon már korábban is találkoztunk. A lebegő tető ismerős lehet a Lannia és a Maxima típusokról, ahogy az orr-rész dekorációja is az aktuális Nissan sablont követi az U alakú krómcsíkkala a jelvény körül. Ugyanakkor az IDS arányaival és sziluettjével a Leafet idézi, igaz, annál egyszerre kellemesebb, érdekesebb és dinamikusabb hatást kelt. Ez legalább részben annak köszönhető, hogy a tanulmány feltűnően alacsony, 1,38 méter, ami még inkább kiemeli a hosszú tengelytávot és a magasan vezetett, hátrafelé elég meredeken emelkedő övvonalat.
A sportos karakter azonban megtévesztő: az IDS elsősorban a problémamentes és környezetbarát közlekedésről szól. A hajtás elektromos, amely egy 60 kWh-s Li-ion akkucsomagból kapja az energiát, de a Nissan ezen felül nemigen dicsekszik a képességeivel. Az sem kizárható, hogy egyszerűen beletették a Leaf hajtását - végül is a könnyebb karosszériával és a két és félszeres akkukapacitással az is sokkal jobban teljesítene az IDS-ben. A nagy átmérőjű, látványos felnik is megtévesztőek: a Nissan relatíve keskeny, 175 mm-es futófelületű gumiabroncsokat használt, amelyek inkább az alacsony gördülési ellenállásnak kedveznek, mint a kanyarstabilitásnak. A karbon-karosszériás négyszemélyes ötajtós legnagyobb újítása azonban az önvezető képessége.
A Nissan Intelligent Driving névre keresztelt rendszer beavatkozás nélkül vezeti az autót: amikor a robotpilóta működik, az autó behúzza a kormányt, a helyére egy tabletet billent le, és a sofőr a befordítható üléseknek köszönhetően fájdalmas nyaktekergetés nélkül fordulhat az utastársak felé. A rendszer azonban működik akkor is, amikor manuális üzemmódban halad az autó – ilyenkor a sofőrt igyekszik segíteni, mint egy nagyon fejlett aktív biztonsági rendszer: a gyáriak szerint nem csak figyelmeztet a veszélyre, de segít elkerülni azt.
Az persze nem túl valószínű, hogy a stílus mellett a robotpilótát is örökölheti az IDS tanulmánytól a Leaf második generációja, ahogy a karbon-karosszéria, a nagy akkucsomag és az övvonalon végighúzódó LED-sor sem valószínű, hogy eljut a gyártásig a közeli jövőben, hacsak nem pozicionálják át teljesen a típust. De abban bízhatunk, hogy a Nissan villanyautója egy-két nagyságrenddel kívánatosabb tárggyá válik, mint amilyen most – és ez már nagy segítség lehet a konkurensekkel szemben, amilyen a BMW i3, vagy a Tesla egyelőre csak az ígéretek szintjén ismert Model 3-asa.