Concept 26: a Volvo időgépe
Ritka az olyan tanulmány az autószalonokon, amely még csak nem is teljes jármű, de a Volvo most épp egy ilyennel lepte meg a Los Angeles Auto Show közönségét. A Concept 26 csupán egy belső tér, amelyhez hasonlóval a jövő önvezető járműveiben találkozhatunk.
A Volvo tervezői arra a kérdésre keresték a választ, hogy hogyan lehetne hasznosabbá tenni azt az időt, amit a sofőr számára az önmagát vezető autó felszabadít. Így született a Concept 26, amelyben a vezetőülést és környezetét gondolták újra a svéd szakemberek. Itt a bal első ülés háromféle állásban használható. A Drive üzemmódban ugyanolyan, mint az aktuális autók vezetőülése, de Create és Relax módban jóval kényelmesebbé tehető.
Az előbbi beállításban az ajtóból egy kis asztalka bújik elő, miközben a műszerfalba visszahúzódó kormány és a hátrébb húzódó vezetőülés jelentősen megnöveli a vezetőből lett utas mozgásterét. Ráadásul a jobboldali ülés előtt egy nagy, televízió-méretű kijelző is kihajtható a műszerfal alól, amelyen szabályosan tévézhetünk, miközben az autónk a cél felé száguld. A Relax mód viszont pihenésre szolgál: nem csak a háttámlát dönti a rendszer félig fekvő helyzetbe, de az ülés aljából kiemelkedő támasztófelület a lábakról is levesz minden terhelést. Az autó egyes rendszereit e két üzemmódban a könyöktámaszból kihajló, tablet-szerű érintőképernyő segítségével irányíthatja a sofőr.
A tervezők nyilván igyekeztek a figyelmet a vezetőülés új funkcióira terelni – talán ezért is lett a kísérleti belső tér végletesen, már-már az unalomig egyszerű – bár ez egyébként is nagyszerűen illik a Volvo aktuális stílusvilágához. A fehér bőr- és műanyagfelületek steril hangulatát csak néhol törték meg furnér-mintázatú burkolati elemekkel és némi krómmal vagy lakk-feketével, így az egyszerűség még sem jelent teljes sivárságot. Az ülések formázása viszont egyszerre sugall kényelmet és célszerűséget.
A Concept 26 egyelőre persze csak egy elképzelés, ahogy az önvezető autó sem több még kísérleti technológiánál. A Volvo persze bizakodó: már készülnek önvezető autóik 2017-ben induló nyilvános tesztjére, amelynek során Göteborg bizonyos kijelölt útszakaszain bukkannak majd fel a járművek, újságot olvasó, vagy épp tévéadást néző sofőrjeikkel. Arról, hogy sorozatgyártású autók is vezethessenek helyettünk, csak akkor lehet szó, ha a tesztüzem problémák nélkül zajlott le, azaz az évtized végéig aligha.