Bár lassan a BMW-nél is felbukkantak a kisebb, elsőkerék-hajtású modellek, a klasszikus szedánformát a 3-asnál kisebb méretben nem lehet elérni, pedig már jócskán elférne egy kisebb modell.
A dolognak nyilván történelmi okai vannak. Az első 3-as BMW generáció, az 1975-ös E21-es hossza még 4,355 méter volt, és belülről nem volt sokkal nagyobb, mint egy mai kisautó. Azóta viszont alaposan megnőtt a sorozat, az aktuális F30 sorozat 4,63 méter hosszú, a tengelytávja 2,81 méter, a szélessége pedig 1,81 méter. A konkurencia már felfedezte a kisebb szedán nyújtotta lehetőséget: az Audi az A3 szedánnal, a Mercedes pedig a CLA-val igyekszik megfogni a klasszikus formákra fogékony, belépőmodellt kereső vásárlókat, akik a BMW-nél eddig nem találhatták meg a számításukat.
Ám most egy olyan tanulmány bemutatására készülnek, amely jelzi, hogy felfedezték ezt a rést a kínálatban. Kínában, a Kvangcsui Autószalonon állítják ki először a Concept Compact Sedan nevű négyajtóst. Ez a megszokott BMW stílusjegyeket viseli, de az arányai alapján azt mondanánk, már ez is fronthajtású, akár a 2-es Active Tourer és Grand Tourer, illetve az új BMW X1-es, hisz a hátsókerék-hajtású modelleknél megszokottnál sokkal hátrébb került az első tengelyvonal.
Azt tehát nagyjából tudjuk, műszaki szempontból mire számíthatunk, az érdekesebb kérdés az, hogy mikor kerülhet gyártásba a szériaváltozat. Az autó formáit nézve nem lepődnénk meg rajta, ha akár egy éven belül előállnának az 1-es szedánnal, hisz az autó egyetlen részletmegoldása sem tűnik túl radikálisnak a gyártáshoz. Olyan, mintha gyorsan megszondáznák a típust a legnagyobb szóba jöhető piacon, Kínában, mielőtt véglegesítenék minden részletét, de már nem kéne sokat csiszolni az autón.
Már korábban sejteni lehetett, hogy a BMW a 3-as sorozat mérete alatt a legtöbb típust fronthajtású autókra cseréli – ahogy az X1-essel is történt nemrég – és a Concept Compact Sedan újabb bizonyíték erre. Ráadásul úgy néz ki, a konkurenciának nagyon jól működnek a kisebb modellek, amelyektől a BMW egy darabig idegenkedett, de amióta a Mercedes szabályosan tarol az elsőkerék-hajtású modellcsaládjával, aligha kérdés, hogy ez az üdvözítő út a BMW számára is.