Megzuhant a Volkswagen Amerikában
A Volkswagen korábban is kínlódott az amerikai piacon – a részesedésük messze alacsonyabb itt, mint bármelyik másik nagy piacon – de a dízelbotrány sajtóvisszhangja most látványosan tovább csökkentette az eladásokat.
Szeptemberben és októberben még nem volt olyan feltűnő az eladások csökkenése, de a novemberi számokon már látszik a botrány hatása: az Egyesült Államokban: 23 882 autót tudtak eladni, bő 8000-rel kevesebbet mint 2014-ben ugyanebben a hónapban, ami 24,7%-os csökkenést jelent. Különösen érzékeny veszteség lehet, hogy a helyben gyártott Passatból a tavalyi mennyiség 64%-át adták el. A Golf még gyengébben fogyott, ebből a 2014-es mennyiség 60%-a fogyott. Az eredményekben persze nemcsak a botrány rossz sajtója játszott szerepet, de az a tény is, hogy leállították az összes dízelmotoros változat eladását, és nem is indíthatják újra, amíg be nem mutatták a Környezetvédelmi Ügynökségnek (EPA) a határértékeket minden esetben betartó kétliteres TDI-motorokat, illetve a már eladott autókhoz kifejlesztett javítást.
Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy a botrány csendesedésével hová állnak majd vissza az eladások, de a forgalom csökkenése már az egész éves számokon is látszik. Míg 2014 első tizenegy hónapjában a VW több mint 332 ezer autót értékesített, az idén ez a szám már csak 318 ezer, ami 4,33%-os visszaesésnek felel meg.
A Volkswagen régi problémája, hogy nem tudta tartani a lépést Észak-Amerikában a helyi és a japán márkákkal. Ezen még a kifejezetten amerikai piacra fejlesztett, és helyben gyártott Passat sem segített, bár az utóbbi három-négy évben igyekeztek úgy alakítani az amerikai kínálatot, hogy jobban illeszkedjen a helyi igényekhez. A dízelbotrány azonban még az így elért eredmények egy részét is veszélyezteti, azon viszont nem változtat, hogy a VW számára kulcskérdés az amerikai piac, hisz itt még bőven lenne hova növekedniük.