A Bosch szerint a jövő
Bár a CES hivatalosan a szórakoztató elektronikáról szól, mostanra láthatóan az autógyárak és beszállítóik is felfedezték magukat. A mobiltelefon- és tablet-gyártók mellett egyre több ilyen cég is megmutatja magát Las Vegasban – köztük a Bosch, amely tanulmányautót is készített, amelyben megmutatják legújabb megoldásaikat.
A Bosch CES tanulmány nem sokkal több látványos keretnél: a megjelenését az áttetsző, átvilágított karosszériaelemek határozzák meg, amelyek szintén lehetnek a jövő autójának kellékei, de a lényeg itt a műszerfal és környéke. Ma már nem újdonság, hogy az autógyártók egyre több LCD kijelzőt tesznek az autókba – egyes modellekben már a sofőr előtti műszerfali kijelzőt is ilyenek helyettesítik – de a Bosch egy lépéssel tovább ment. A tanulmányban az egész műszerfalat, sőt, a középkonzolt és az ajtókárpit első részét is képernyők borítják, és ezt a felületet a fedélzeti számítógép egyetlen felületként kezeli. Így dinamikusan változhat, hogy mi olvasható a műszerfalon, és könnyen beilleszthetők a képbe feltűnő figyelmeztető jelzések. A Bosch autója például úgy figyelmeztet az autó elé lépő gyalogosra, hogy a műszerfalra a megfelelő irányból úsztat be egy feltűnő villanás-sorozatot.
Most, amikor az okostelefonok, tabletek és LCD televíziók terjedésével párhuzamosan a nagyméretű kijelzők gyártási költsége soha nem látott mértékben csökkent, valószínű, hogy egyre több hasonló megoldással találkozhatunk a szériamodellekben is. Lassan ugyanis olcsóbb lesz egy ilyen egységet beépíteni, mint a mechanikus műszereket legyárttatni. A Bosch azonban egy lépéssel igyekezett tövábbfejleszteni a technológiát, amellyel már meg is nyerték a CES innovációs díját: olyan érintőképernyőt fejlesztettek ki, amelynek változtatható a tapintás-mintázata (a szakkifejezések megszállottjai kedvéért: haptikus kijelző). Így ujjheggyel érzékelhetővé tehetők az egyes funkciókhoz tartozó felületi elemek, gombok, csúszkák, kapcsolók. Ezzel áthidalható az érintőképernyő legnagyobb hátránya, hogy rá kell nézni, ha használnánk. A kérdéses kijelző felülete lehet érdes, sima vagy ezek valamiféle mintázata is előállítható.
Lassan természetes, hogy a nagy autógyárakhoz hasonlóan a Bosch is az önvezető autózás lehetőségeit kutatja. A prototípus elvben például már képes elvezetni magát autópályán, illetve parkolóhelyet keresni külső beavatkozás nélkül egy parkolóházban, azaz a sofőr kiszállhat a bejáratnál, és elküldheti az autót parkolni. Tiszta Knight Rider, bár már más cégek is mutattak hasonló tanulmányautókat.
Ezen felül egy másik újítás az a felhő-alapú hálózat, amely elviekben képes lehet előre jelezni, ha az autó előtt baleset, vagy más veszélyhelyzet alakulna ki. A cél az, hogy a rendszer legalább 10 másodperccel azelőtt jelezzen, mielőtt a jármű a veszély helyére érne, így a sofőrnek vagy a robotpilótának bőven elegendő ideje legyen reagálni. Ez a hálózat elvben akár már a meglevő okostelefon-alkalmazásokba és fedélzeti számítógépekbe is integrálható lenne, bár a sikeres működéshez a minél több autóban futnia kell egy-egy példányának, és ennek az elérése a legnagyobb akadály.
A Boschnál azt mondják, az évtized végére elérhető, hogy autópályán biztonságosan működjenek az önvezető autók, és jóslatuk szerint a megoldás terjedésével drasztikusan csökkenthető lenne a balesetek száma – Németországban például legalább a harmadával, ami hatalmas eredmény lenne.
Nehéz megmondani, hogy a CES tanulmányba belezsúfolt megoldások közül melyik mikor bukkanhat fel a sorozatgyártású autókban, de abban nem érdemes kételkedni, hogy többel is találkozhatunk néhány éven belül, hisz a Bosch a legtöbb nagy autógyártónak szállít valamiféle alkatrészt. Így a kész megoldásokat biztosan hamar elkezdik majd beépíteni a szériamodellekbe.