Elolvad az egyterű-piac Európában
Öt éve még jól fogytak a kompakt buszlimuzinok, de már látszik, hogy nem csak a hagyományos családi szedánok és kombik piacáról, de innen is rengeteg a vásárlót szipkáznak el az aszfalt-terepjárók. Ennek megfelelően a választék is elkezdett zsugorodni.
Igazán látványos jelenségről van szó: 2011-ben még több mint 800 ezren választottak egyterűt, de ez a szám tavaly már csak 587 ezer volt, és ha így megy tovább, 2020-ra 400 ezer alá csökkenhet az éves kereslet az egyterűek iránt. Ennek megfelelően el is kezdtek eltűnni a piacról az efféle modellek. Nem kapni már Seat Alteát, Honda FR-V-t, Mazda 5-öst, sem Fiat Multiplát, de azért bőven akadnak még márkák, amelyek kitartanak a kategória mellett – főleg azok a gyártók, amelyek jól állnak ezen a piacon.
A JATO Dynamics adatai szerint a tömeggyártmányok közül a Citroën C4 Picasso fogyott a legjobban tavaly, ebből 111 ezret adtak el Európában, de elment 105 ezer a Renault Scenicből, 83 ezer a Ford C-Maxból, 73 ezer a VW Touranból és 54 ezer az Opel Zafirából. Ezek még olyan számok, amelyek akár egy utódmodell kifejlesztését is indokolhatják. Emellett két viszonylag friss, prémium-kategóriás jövevény is szépen fogy: a BMW 2-es Active és Grand Tourer modellekből bő 84 ezret vásároltak, míg a Mercedes B osztályból 78 ezer fogyott.
Mindezek ellenére egyes gyártók már keresik a menekülőutat – az például már nem titok, hogy az Opel a Zafira utódjaként már egy szabadidő-autót mutat be, és azon a piacon látványosan erősít az összes többi gyártó is. Az persze nem valószínű, hogy az egyterűek iránt egyik pillanatról a másikra megszűnne az érdeklődés, de a divatnak láthatóan vége van. Aki marad, arra vállalkozik, hogy egy egyre szűkülő réteget szolgál ki, ami nyilván sokkal kockázatosabb vállalkozás, mint szorosan követni a divatot.