Meg kell hagyni, az olaszok kétségkívül mesterei a lehengerlő, nagy dumának. A vetítőgépet azonban eddig soha nem hajtották olyan csapágyasra, mint a most bemutatott Levante esetében. Oké, lendüljünk túl azon, hogy a Maserati SUV-t csinál. Hiába esküdözött még távozása előtt Luca di Montezemolo, hogy sem a Ferrari, sem a Maserati nem fog soha ilyet gyártani, az addig általa fékezett projekt hamar zöld utat kapott, amint az üzleti szempontból kellemetlen ikont sikerrel kitúrta cégből a frissen kinevezett kindermenedzsment.
Úgyhogy most itt van, és mindenre szükség van, hogy minél nagyobb hírverést kapjon, a Maserati szekere ugyanis elég döcögősen mozog, annak ellenére, hogy új lett a Quattroporte, friss (és dízel is) a Ghibli. Rossz nyelvek szerint a vásárlók éppen a gagyi, Chrysler által is használt központi infotainment-rendszer és a kelleténél többször a felszínre bukkanó olcsóság miatt nem veszik komolyan a patinás márkát. A vezetési élmény pedig ebben a szegmensben messze nem olyan fontos szempont, mint az, hogy ne filléres ablakemelő gombokat nyomkodjon az ügyfél, miközben küzd egy idióta, 15 évesnek tűnő érintőképernyővel. Egyedül a háromliteres, V6-os turbódízel segítségével lehet úgy-ahogy eladni a Ghiblit. Sajnos.
Na de majd most, mondják, mintha tudomást sem vennének arról, hogy a SUV-vonat már messze robog. Mondjuk a piac ezen szegmensének végét prognosztizáló elemzések eddig nem jöttek be, szóval simán lehet, hogy le tudnak szakítani némi profitot a prémium, német márkák kárára. Feltéve, ha valami tényleg nagyot gurítanak a mára már iszonyatosan elkényeztetett SUV-vásárlók elé.
Gondoljunk csak bele, micsoda viharos fejlődésen ment keresztül ez a szegmens! Ma már akad 5-600 lóerős SUV is, borzalmas menetteljesítményekkel, ugyanakkor hibridek is az alacsony fogyasztás ígéretével, a világ összes kényelmi és biztonsági extrája rendelhető már hozzájuk, van pici, közepes, nagy és hatalmas, öt- és hétszemélyes, egyszóval egy borzasztóan szerteágazó és komplex világot készül most felforgatni a Maserati. Viszont a tény - hogy ilyen hangosan mondják és bizonygatják a Levante csodáját – mutatja, hogy valójában nincs mivel. Csak nagyon szeretnék, ha lenne.
A Levante ugyanis egy előző generációs X3-as BMW-vel szemben sem állja ki az összehasonlítást, semmilyen tekintetben. Sosem voltam egy SUV-rajongó, de a Maseratit imádom, ezért is esik nehezemre bevallani, hogy a Levante nagyon-nagyon izzadtságszagú és sajnos elég gagyi lett. Úgy járt el felette az idő, hogy még meg sem született. A Názáreti Levente.
Méretre Audi Q5, a formával pedig nagy bravúrt nem sikerült végrehajtani, nem hiszem, hogy sokan letöltik majd a honlapról háttérképnek. Van Maserati-orra és klasszikus, gömbölyű büdösbogár-formája, mint ezer másik SUV-nak. Az egyetlen jellegzetes Maserati-stílusjegyet – a hat kis légrostélyt – is olyan óvatosan csöppentették a doblemezre, mintha csak véletlenül kerültek volna oda. Kívülről tehát eleve nincs semmi, ami miatt érdekessé váljon. De itt még viszi a vásárlót a kíváncsiság és a jól csengő márkanév.
Egészen addig, amíg be nem ül és meg nem látja a Fiat-konszern legolcsóbb autóiból ismerős kezelőszerveket, a prosztó, fröccsöntött műanyag ülésállító-gombokat, a filléres világításkapcsolót és az egyedi jegyeket teljességgel nélkülöző műszerfalat. Tudatáig lassan eljut, hogy hiába keresi az olasz eleganciát, azt, ami miatt ez az autó más vagy több mint bármelyik konkurense, az összbenyomás semmiképpen sem a jólétre vagy a prémium termékre jellemző.
Hátul nincs fejtér, a lábtér egy átlagos méretű indonéznek elég (éppen előttem ült be, onnan tudom), de négyzónás klíma nincs, a könyöklő hátsó traktusában egy árva rekeszt sem találunk, csak két szánalmas légrostélyt, ellenben a hátsó könyöklő mintha egy húszéves Kiából érkezett volna (a Fiat Tipóban sokkal elegánsabb és ötletesebb, majd meglátják). Monitorok? Audio- vagy video-bemenet? Semmi, csak a szép, bordó bőr és a Grande Punto kapcsolók itt-ott. Nagyon szegényes, mondhatni elmaradott és fapados, pedig egyáltalán nem olcsó. Nem vártam sokat, de a Levante sikerrel alulmúlta. Mérföldekkel előrébb járnak már a kategória éllovasai, pláne az árban hasonló SUV mezőny.
Egyszerűen nincs mivel érvelni mellette, a Maserati Levante túl későn ugrott fel erre a vonatra, viszont túl régen készült rá. Így csak a másodosztály közepe táján sikerült elkapnia a korlátot, ami jó hír. Viszont a mozdony innen nézve iszonyú messze van.