Hatszáz lóerős Ford Focus Ken Blocknak
Ken Block ugyan keresztbe csúszkálós bravúrjairól ismert, de az idén a ralikrossz világbajnokságban (rövidítve WRX) is elindul saját csapatával: ezzel a félelmetes Ford Focus-származékkal próbálnak majd az eddig verhetetlen Petter Solberg közelébe férkőzni.
A számok elképesztőek: durván 600 lóerőt és 900 Nm csúcsnyomatékot hoztak ki a Ford kétliteres turbómotorjából, amely mind a négy kereket hajtja, így az autó 2 másodpercen belül elérheti a százas tempót. És ez az adat itt tényleg majdnem mindent elmond, hisz a futamok alig egy kilométeres, vegyes útfelületű pályákon zajlanak, ahol a végsebességnél nagyságrendekkel fontosabb a gyorsulás, és mivel a futamok is rövidek, itt a hosszabb távú megbízhatóság vagy a fogyasztás sem lényeges szempont.
Az autón ránézésre is látszik, hogy nincs sok köze az utcai Focushoz: a durván leültetett és kiszélesített gépben a szabvány bukókereten kívül csupán egy szem ülés marad a pilóta számára, viszont a karosszériát alulról plusz burkolat védi. A hatfokozatú váltó szekvenciális kapcsolású, de a szabályoknak megfelelően teljesen mechanikus, elektronika nem segít a versenyzőnek a váltásban. Az autó fékrendszerét a Brembo szállítja – a fékek teljesen kitöltik a 17 hüvelykes felniket – gumikból viszont nincs nagy választék, hisz a WRX sorozat Avon gyártmányú egyen-gumikat használ.
Az FIA ralikrossz világbajnokság jelenlegi formájában a csupán két éve létezik, és úgy tűnik, csak most kezdenek felfigyelni rá. Tavaly és tavalyelőtt az egykori rali-sztár, Petter Solberg tarolt a saját csapata által átépített Citroën DS3-assal, de az idén nem csak Ken Block bukkan fel a rajtrácson – aki eddig éles versenyben, ahol nem kell folyamatosan keresztben autózni, azért inkább középszerűen ment – de a világ legeredményesebb ralipilótája, Sebastian Loeb is itt folytatja egy hasonlóan radikálisan átépített Peugeot 208-as volánjánál.
A ralikrossz nagy előnye a ralival szemben, hogy könnyebb közvetíteni, és a rövid időtartamú, kis területen, de nagyon erős autókkal zajló futamok miatt nagyon intenzív, test-test elleni versenyt ígér. Ugyanakkor a vegyes útfelület miatt még látványosabb autózást tesz lehetővé, mint az aszfaltos pályaversenyek. A Ford egyelőre csak afféle félgyári csapatként támogatja a Hoonigan Racing-et, amely Ken Blockon kívül Andreas Bakkerudot indítja a 2016-os WRX futamokon, de könnyen lehet, hogy ez is egyike lesz a nagy autógyártók közti küzdelem színtereinek, hisz amellett, hogy látványos, viszonylag olcsó is.