Igazából öt litert fogyaszt a háromliteres fogyasztású autó
A Peugeot csoport olyat tett, amit régóta egyetlen gyártó sem mert Európában: a valóságot modellező körülmények között mért fogyasztási adatokat közöltek. Az eredmény azt igazolja, amit már régóta sejtettünk: az európai szabvány mérési ciklusnak nincs sok köze a valósághoz.
Három típus eredményeit tették közzé, bár mindháromban ugyanaz a 120 lóerős, 1,6 literes HDi dízelmotor dolgozik. A Peugeot 308 1,6l BlueHDI 120 S&S BVM6 Allure, a Citroën C4 Grand Picasso 1,6l BlueHDI 120 S&S BVM6 Exclusive és a DS 3 1,6l BlueHDI 120 S&S BVM6 So Chic mérési adatait közölték, egy felmérés adataival együtt, amelyet az adott típusok tulajdonosainak körében készítettek. A kontraszt az NEDC szabvány szerinti fogyasztási adatokhoz képest hajmeresztő.
A 308-as vegyes fogyasztási adata 3,1 liter 100 kilométeren, a Peugeot által közzétett valós fogyasztási adat 5 liter, az ügyfelek pedig 5 és 5,1 liter közti értékeket mondtak. A Citroën egyterűje katalógus szerint 4 litert fogyaszt, ehhez képest a valós érték 5,6 liter, az ügyfelek szerint pedig 5,5 és 5,7 liter közt kér a típus. A DS 3 az NEDC ciklus szerint 3,6 litert kéne fogyasszon, ehhez képest a valós érték a Peugeot által megbízott szervezet szerint 4,9, a megkérdezett tulajdonosok szerint 5,1-5,3 liter.
A különbség oka, hogy a méréseket végző Transport & Environment nevű szervezet mérései valós forgalmi körülmények közt zajlottak, változatos domborzati viszonyok közt, egy Párizs közelében kijelölt útvonalon, amely 25,5 km lakott területet, 39,7 km országutat és 31,1 km autópályát tartalmazott. Az autók utasokkal és csomagokkal közlekedtek. A méréseket egy másik szervezet, a Bureau Veritas hitelesítette, a PSA csak az eredményeket kapta meg és közölte tovább. Mindez éles ellentétben áll az autógyárak gyakorlatával, amelyek sík pályán, kőkeményre fújt gumiabroncsokkal végzik a méréseket, és maga a szabvány ciklus sem igazán modellezi a valós viszonyokat, legalábbis a mi tapasztalataink ezt támasztják alá.
A Peugeot megoldásként a WLTP szabvány (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, azaz világszinten összehangolt könnyű jármű tesztelési eljárások) bevezetését szorgalmazza, amely állítólag az NEDC-nél sokkal valóság-közelibb adatokat produkál, és világszabvány lévén globális összehasonlítási alapként is szolgálhatna.