A Tesla Los Angeleshez közeli, hawthorne-i dizájnstúdiójában tömegek nézték élőben, ahogy Elon Musk cégvezér prezentálja a Model S kistestvéreként is értelmezhető, ám teljesen új platformra épített Model 3-at. Az autót, amit nem titkoltan népautónak szán a kaliforniai villanyautó-gyártó, és az első információmorzsák alapján erre még esélyük is lesz.
A Tesla vevőközönsége egy ideje már erős párhuzamot mutat az Apple-fanokkal. Hogy az elmúlt két napban New Yorktól Los Angelesig sátras, horgászszékes emberek kígyózó sora jelent a Tesla kereskedései előtt, már meg sem lepte az autós sajtót, pedig ha valahol, akkor az autóiparban nem szokás ez a fajta konzummentalitás. Az a sok száz vagy ezer ember arra várt, hogy ezer dollár előleg befizetése ellenében az elsők közt legyenek, akik megvehetik a Model 3-at. Majd 2017 végén, a mai ugyanis még csak ízelítő volt a kis Teslából.
A ma hajnali első bemutatón egyelőre csak a főbb paraméterekről esett szó, a gyártás megkezdésétől még majd egy évre álló 3-as ugyanis még nem száz százalékos. A korábbi ütemezés szerint megtartott bemutatón nem sok szó esett például a belsőről, amiről Musk annyit árult el, hogy annyira tolták előre a műszerfalat, amennyire azt a biztonság engedte, így öt felnőtt számára teljes értékű utasteret kínálnak. Mindezt a Model S-en megszokott külső sílusjegyekbe csomagolva, mindössze az a két különbség, hogy itt már azt a stilizált hűtőrácsot sem hagyták meg az orron, és a hátsó üléssor fölé is került egy óriási panorámaablak.
A Model 3 külseje olyan, amilyet várni lehetett. Bár a teljes titoktartás sokat hangoztatott célkitűzés a Teslánál, az eddig kiszivárgott infók alapján nem volt rejtély, hogy lényegében egy kis Model S-t szánnak a kínálatba. Sokkal érdekesebb, hogy mit tud ahhoz képest, márpedig úgy tűnik, hogy a méretcsökkenéssel arányosan tartja képességeit: 210 mérföldes (346 kilométer) hatótávra képes, ami ugyan csak nagyjából kétharmada a nagyobbik Tesla kapacitásához képest, de magasan jobb, mint a mezőnyé, ahova érkezik. Az egyetlen valamire való prémium konkurens, a BMW i3 160 kilométert tud, tízmillió forint fölött, a villanyautózásban jelenleg tömegautónak mondható Nissan Leaf új 30 kWh-s akkumulátora is csak 250 kilométert. A Model 3 alapára már hivatalos: 35 ezer dollár (9,5 millió forint), vagyis szinte ugyanannyiba kerül, mint a Nissan.
Musk a bemutatón elhintette még, hogy a 0-60 mérföldes sprintet ez is tudja majd hat másodperc alatt, és mint kiderült, az önvezető funkció itt már alapból benne lesz, e téren szinte mindent tud majd, amit a Model-S-tulajdonosok most újabb és újabb utólagos frissítésekkel kapnak meg.
Nem kell piaci elemzőnek lenni, hogy az ember lássa, a Model 3 lesz a vízválasztó a márka pályafutásában. Sokan elfelejtik, de a Tesla Motors történelme nem a Model S-sel indult, azelőtt négy évvel már piacon voltak a Lotus Elise alapjaira épített, szintén full elektromos Roadsterrel. A Roadsterből alig adtak el 2500-at, így utólag nem is nagyon erőltetik, hogy arculatilag a márkához kapcsolják a vevők fejében, pedig első lépcsőfoknak kiváló volt. Négy éve jött aztán a Model S, ami feltette a Teslát a térképre, a Model X-szel pedig már SUV-jük is van - ezekből a drágán adott, drágán gyártott rétegmodellekből nevet lehet szerezni, de fejlesztési költségeket kitermelni egy saját lábán álló autógyártó képtelen.
Amikor tavaly év végéről zsinórban a tizennegyedik veszteséges negyedévéről jelentett a Tesla, a befektetők csak megvonták a vállukat és az élet ment tovább. Ilyen magasságokban nem szokás a bizalom ilyen szintű luxusa, pedig az egész látszólag egyelten gólyalábon áll, az pedig Elon Musk maga. A 44 éves korára a PayPal, a SpaceX és sok kisebb vállalkozás beindítását maga mögött tudó vállalkozózseni eddig remekül hitette el a világgal, hogy elképzelése a tömeggyártású, sportos villanyautózásról működőképes. 2016 első negyedére ígérte a vállalat pénzügyi helyzetét emelkedő pályára állító Model 3-at, hát most itt van, még ha nem is gyártják. Egyelőre a Nevadában épülő Gigafactory-nak, a Tesla Panasonic-kal közösen épített új akkumulátorgyárának kell belehúznia, a tömeggyártású villanyautónak ugyanis akkumulátor kell, mégpedig rengeteg. De Musk ezt is megoldja, jövőre beindul a Gigafactory, s vele együtt a Model 3. Amerika mellett ezt már Európában is gyártják majd, a hírek szerint Szlovákiával vagyunk meccsben érte, és mi állunk rosszabbul.