T-Prime: nagyarcú óriás a Volkswagentől
Nem meglepő, hogy a Volkmswagen egy aszfaltterepjáró-tanulmányt mutatott Pekingben, azt viszont senki nem gondolta, hogy ekkora lesz. Ráadásul látszik, hogy a VW tervezői megkapták az utasítást: most valami feltűnőbb kell.
Ez egyelőre egy, az eddigieknél sokkal terebélyesebb hűtőrácsban öltött testet, amelynek a felső sarkaiba integárlták a fényszórókat is. Ez így elég agresszív frontkiképzés ahhoz, hogy az autó méretét figyelembe véve akár az Audi Q7-esével is felvegye a versenyt ijesztési potenciálban. A képeken nem feltétlen jön át, de a T-Prime igazi óriás: 5,06 méter hosszú, a felnijei pedig 22 hüvelykesek, így a 285/40-es gumik egész keskenynek a tűnnek rajtuk. Az autó többi részletmegoldását viszont látszólag a Tiguan formaterve ihlette – a hátsó lámpák kivételével olyan, mintha az transzformálták volna addig a tervezőprogramban, amíg ki nem adja. A hátsó lámpákat pedig mintha valamelyik Audiról szalajtották volna. Ám jól tudjuk, a VW vásálói a legritkább esetben hiányolják egy autóból a markáns karaktert – legalábbis a Golf és a Passat töretlen sikere est jelzi.
Egy tanulmányautóba persze valami szupertakarékos hajtás kell, így a TDI botrány után alig több, mint fél évvel legnkább hibrid – a VW épp ilyen épített a T-Prime-ba. A benzin-elektromos hajtás egyik fele a jól ismert kétliteres turbós benzines egy elég erős változata: 254 lóerő és 370 Nm a maximális teljesítménye és nyomatéka. Ezt egészítették ki egy 134 lóerős és 349 Nm csúcsnyomatékú villanymotorral, így a rendszer maximális teljesítménye 375 lóerő, a csúcsnyomatéka a 699 Nm lett. A két motort nyolcfokozatú váltóval kötik össze. Természetesen konnektoros hibrid rendszerről van szó, amely tele akkumulátorral akár 2,7 liter benzinnel is képes megtenni az első száz kilométert – úgy, hogy ötvenet akár tisztán villanyautóként is vezethető – de ha kifogy a villany, akkor a gyártó szerint is 8,1 literre nő az átlagfogyasztása. Lassúnak sem neveznénk a hat másodperces gyorsulási idejével 100 km/h-ra és a 224 km/h-s végsebességével, bár az előbbi valószínűleg szintén csak akkor érhető el, ha épp van szufla a 14,1 kWh-s akkuban.
Mindezek persze nem igazán meglepő megoldások, a VW mindössze hozza a formáját. A T-Prime talán belülről a legérdekesebb, hisz a műszerfalon a kormánykeréktől eltekintve minden érintésérzékeny felületeken keresztül vezérelhető. A gyáriak nem is csináltak belőle titkot, hogy ezzel a megoldással néhány éven belül sorozatgyártású modellekben is megpróbálkoznak, bár a váltás nyilván fokozatos lesz. A T-Prime-ban egyetlen nem érintős kapcsoló maradt, az erőátvitel fokozatválasztója a középkonzolon, viszont a műszerfal összes funkcióját egyetlen nagy egybefüggő kijelző látja el, amely egyszerre helyettesíti a mutatós műszereket és a középső információs kijelzőt.
A T-Prime az a fajta tanulmány, amely ebben a formában talán nem valósul meg, de arra biztosan számíthatunk, hogy számos részletmegoldását felhasználják majd a jövőbeli VW-ek tervezésénél. Egyesek egyenesen a Touareg utódját látják benne, ami nem is feltétlen lehetetlen: VW nagy terepjárójának első generációja nyolc évet ért meg, a második pedig az idén már hat éves, azaz ha tartják a korábbi modellciklust, két éven belül el kell készüljön a következő generáció.