Karnyújtásnyira van az első tízsebességes
Az utóbbi durván egy évtizedben rendesen beindult a fokozatszaporítás: az automata váltók gyártói között mintha valamiféle presztízsverseny lenne. A dolog persze nem ma kezdődött, valamikor a 80-as és 90-es évek fordulója körül a Mercedes jött ki az első ötsebességes automatával, de az még néhány évvel ezelőtt, az első nyolcfokozatú váltós Lexus LS bemutatásakor sem volt egyértelmű, hogy egyszer csak eljutnak tíz sebességig.
Pedig eljutnak, és valószínű, hogy a Ford F-150 pick-upban lesz először ilyen váltó, bár mások is fejlesztettek effélét párhuzamosan, így az is lehet, hogy valaki majd beelőzi a Fordot. Amerika kedvenc platós modelljét ugyanis az ősszel frissítik majd, akkor kerül be a tízes automata a 3,5 literes turbós Ecoboost V6-os mellé. Egy hatfokozatú automatát váltanak le vele, amely rendesen kiszolgálta a Ford hosszmotoros modelljeit mostanáig, de úgy tűnik, a fokozat-hadsereg miatt most mennie kell.
A Ford szerint persze nagy előrelépés az új váltó, de ezt nehéz elhinni, hisz ahogy szaporodnak a fokozatok, úgy csökken az újabb és újabb áttétellel elérhető előny. Nyilván lesz néhány százaléknyi fogyasztáscsökkenés, de ez nemigen ellensúlyozhatja a jóval komplikáltabb szerkezet hátrányait. Ez itt valószínűleg sokkal inkább szól a több mindig jobb elvről, ami miatt mindig több lesz a borotvában a penge és a fényképezőgépben a megapixel, még ha minden józan vásárló tudja is, hogy ezzel már nem járnak érdemi előnyök.
Az F-150 Európában nem lesz kapható, így errefelé vagy egy évvel később kaphat a tízfokozatú váltóból, várhatóan a Mustang jövőre esedékes modellfrissítése kapcsán.