A Nissan átveszi a Mitsubishi irányítását
Alighanem a hét autóipari híre, hogy a Nissan megvásárolja a Mitsubishi 34%-át, és átveszi az irányítást nehéz helyzetbe került riválisa felett. Ahogy megszokhattuk, Carlos Ghosn ismét jól vásárolt: 237 milliárd jenért, azaz 1,9 milliárd euróért kaparintja meg a részvényeket.
Az egésznek azért van némi spekuláció-szaga: néhány hete épp a Nissan nyomására hozta nyilvánosságra a Mitsubishi, hogy téves fogyasztási adatokat adott meg egyes, a Nissan számára is gyártott japán belpiacos miniautók esetében. Így viszonylag alacsony árfolyamon szerezhették meg a részvények harmadrészét. Úgy tűnik, a történelem ismétli önmagát: 2000-ben a Mercedes egy hasonló botrány – az elhallgatott típushibák miatt robbant ki – után vásárolta meg az eredetileg tervezettnél jelentősen olcsóbban a japán gyártó 37,3%-át.
Az eredmény is hasonló: bár a Mitsubishi Motors többségét továbbra is különféle Mitsubishi vállalatok birtokolják, a céget a Nissan irányítja a jövőben, amely a 34%-os részvénycsomaggal a legnagyobb részvényessé válik a cégben. Így biztosított, hogy a Mitsubishi önállósága megmaradjon, viszont amíg ez nincs veszélyben, a Nissan gyakorlatilag azt tesz, amit akar. A cél persze a nyereséges működés, és alighanem a Renault-Nissannal már most fennálló együttműködés elmélyítése.
A Mitsubishi vezetősége szerint az újabb botrány után nemigen volt más választásuk, mint feladni a márka önállóságát – elvégre április 19-e óta 43%-kal csökkent a részvényárfolyam, és Japánban ismét olyan bizalomvesztést szenvedett el a Mitsubishi, amit aligha hevernek ki egyhamar. A Nissannak viszont még így is jól jön a Mitsubishi: gyakorlatilag gombokért kapták meg a cég miniautó-üzletágát, és profitálhatnak a többi, épp futó fejlesztésből is. Bizonyos szempontból a kisebb japán gyártónak is jól jön egy erősebb partner, hisz a Mitsubishi kínálata az elmúlt években meglehetősen foghíjassá vált, viszont a Renault-Nissan technikájára építve ismét teljes palettát kínálhatnak, akár egy-két éven belül.
A botrány előtt egyébként kifejezetten jól futott a Mitsubishi szekere: visszafizették a hitelt a többi Mitsubishi vállalatnak, amelyet a Mercedesszel történt 2004-es szakítás után vettek fel, és úgy nézett ki, ha lassan is, de kialakul egy korszerűbb termékpaletta. Azt azonban még csak nem is sejthetjük, legalábbis egyelőre, hogy a Nissan vezetése merre viszi tovább a megtépázott hírnevű japán autógyártót, hisz egyelőre tartalom nélküli szóvirágokon kívül mást nem mondtak.