Csodahajtást ígér a Nissan
Bár a gyártók többsége sűrített hidrogént alkalmaz üzemanyagcellás autói hajtóanyagául, a Nissan most előállt egy új ötlettel. Ők hagyományos etilalkohollal – azaz tiszta szesszel – tankolható hajtáslánccal kísérleteznek, amely ugyan komplikáltabb, mint a hidrogénes változat, viszont szükségtelenné teszi a nagy nyomású tárolórendszert, amely drága, és nem is veszélytelen.
Vagy tizenöt éve folynak a kísérletek az üzemanyagcellás járművekkel, de a technológia még most sem igazán lépett túl a kísérleti fázison, hiába kezdődött meg a Toyota Mirai gyártása, és hiába ígér ilyen autókat több gyártó már a jövő évre. Több probléma is akad: az üzemanyagcella a benne használt platina-katalizátor miatt drága, a hidrogént igen nagy nyomáson kell tárolni, hogy a szükséges mennyiség férjen a tartályokba, és a hidrogénkút-hálózat sem igazán épült még ki sehol. Ez utóbbi két problémát oldaná meg a Nissan rendszere, amely etilalkoholból, az autó fedélzetén nyerné ki a szükséges mennyiségű hidrogént.
A japán gyártó szerint ezzel durván 600 kilométeres hatótávolság érhető el, és az alkohol már kipróbált üzemanyag, amelyet a benzinkutak a már létező berendezéseik minimális módosításával képesek kezelni. A Nissan rendszere egyelőre még nem kész a gyártásra, és akad vele egy elvi probléma is, azaz hogy hogyan kezeli az alkohol bontásakor keletkező szén-vegyületeket, ilyenkor ugyanis szén-dioxid egész biztosan létrejön az átalakítási eljárás során, de szén-monoxid és metángáz is fejlődhet.
Azt mondják, az első gyártásra érett etanolos-üzemanyagcellás autó 2020-ra állhat össze, és a fejlesztők szerint az új jármű fenntartási költségei és környezet-terhelése hasonlóan alacsony lesz, mint az elektromos járműveké.