Jelenleg külföldi autógyártó csak úgy telepedhet meg Kínában, ha előbb egy helyi céggel alapít vegyes vállalatot, amelynek legalább 50%-ban kínai kézben kell lennie. A legnagyobbak számára sincs kivétel, igaz, a Volkswagen például több helyi partnerrel dolgozik együtt. Ám sokan támogatnák, hogy lazítsanak ezen a korlátozáson, és úgy tűnik, mostanra elérték, hogy az állami vezetők fontolóra vegyék a javaslatot.

A legújabb információ a Nemzeti Fejlesztési és Reform-bizottság elnökétől, Xu Shaoshitól származik, aki néhány napja megemlítette, hogy a kínai kormányzat épp most tárgyal a korlátozás teljes eltörléséről. Ez nyilvánvalóan leegyszerűsítené a külföldi gyártók dolgát, ugyanakkor a változtatás ellenzői szerint komoly veszélybe sodorná a helyi autóipart, amely eddig viszonylag védett helyzetben volt. Úgy néz ki, vannak olyan kínai autógyártók, amelyek támogatnák a változtatásokat: a Geely alapítója, Li Shufu például azt mondja, a korlátozás feloldása intenzívebb versenyt eredményezne, amely ösztönözné a kínai autóipart. A Kínai Autógyártók Szövetsége viszony attól tart, hogy a helyi márkáknak nemigen lenne esélye a multinacionális vállalatokkal szemben, ha nem korlátoznák a terjeszkedésüket.
A képlet ennél persze komplikáltabb. A kínai ipar, amely korábban elsősorban a fegyver- és munkagép-gyártásban jeleskedett, az elmúlt durván másfél évtizedben hatalmas állami támogatásokat kapott az autógyártás fejlesztésének érdekében. Így rengeteg különféle méretű autógyártó jött létre, a TSZ-melléküzemág-szerű, évi néhány száz autót összerakó vállalkozásoktól az évente sokmillió autó előállítására alkalmas nagyvállalatokig. Ezek nagyobb része ráadásul állami vállalat – korábbi traktor-, repülőgép- vagy akár harckocsigyárak, amelyek mostanra legalább részben polgári termelésre álltak át – de van néhány sikeres magáncég is, mint a Geely, amely ma már a Volvo tulajdonosa, vagy épp a Brilliance, amely saját modelljei mellett BMW-ket is gyárt Kínában.

Az intenzívebb verseny és az állami támogatás csökkentése kétségtelenül kitisztítaná a kínai autóipart: elsöpörné az életképtelen cégeket, összeolvadásra késztetné a közepes méretűeket, és néhány olyan nagyobb kínai gyártó jöhetne létre, amely hosszabb távon is versenyképes maradhat, sőt, akár kiléphet a nemzetközi piacra is. Ám ez a folyamat nyilvánvaló áldozatokat követel, ezért is kérdéses, hogy a kínai kormányzat hajlandó-e megtenni az első lépést ebbe az irányba, vagy tovább konzerválja a jelenlegi helyzetet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
