Újabb kétarcú töréstesztek az EuroNCAP-tól
Az elmúlt hónapokban az EuroNCAP újabb négy típuson végzett törésteszteket. A Renault Scénic és a Subaru Levorg öt csillagot kapott, és tulajdonképp a Kia Niro és a Toyota Hilux is, bár ez utóbbi típusok alapváltozatait külön értékelték, négy illetve három csillaggal. Az ok: az alapfelszerelésnek nem része az automata vészfék.
Nem ez az első alkalom, hogy az EuroNCAP kettős értékelésével találkozunk. Elsőként a Suzuki Baleno esetében alkalmazták, ahol az alapmodell három, a legtöbb biztonsági extrát tartalmazó kivitel négy csillagot kapott. Most a Kia Niro és a Toyota Hilux is ilyen dupla értékelést kapott, méghozzá kifejezetten megtévesztő módon. A kétféle kivitel töréstesztje nem különbözik egymástól – ez kiderül, ha összehasonlítjuk a tesztbábúkat ért terheléseket mutató színes ábrákat és pontszámokat – viszont az automata vészfék jelenléte rejtélyes okokból a törésteszt-eredményekhez ad pontokat, és nem az elektronikus biztonsági berendezések pontszámát növeli. Magyarul ha van ilyen extra az autóban, akkor az EuroNCAP törésteszt jobbnak látszik. Ez talán a Toyota Hiluxnál látszik a legjobban, ahol három csillagból csinált ötöt a vészfék, amely itt feláras extra-csomagban rendelhető. A Kia Nirónál hasonló a helyzet, bár ott nincs akkora különbség, hisz a biztonsági csomag nélküli változat is négy csillagot kapott.
Az EuroNCAP vezetése vállaltan nyomásgyakorlásnak szánja az új pontozási rendszert. Azt szeretnék elérni, hogy minden autó alapfelszereltségének része legyen az automata vészfék-rendszer. Az azonban erősen kérdéses, hogy ez jó ötlet-e a jelen helyzetben. Egyrészt az automata vészfék-rendszerek minősége komoly szórást mutat, másrészt nem egyértelmű, hogy megbízhatóan ismerik fel a veszélyhelyzeteket, ebből adódóan pedig ma még maguk is előidézhetnek ilyeneket.