Hivatalos: az Opel lenyomta a BMW-t
Barátságos kiszólásokkal és a konkurenseknek szánt erős iróniával dobta fel a hangulatot az Opel, amikor a Párizsi Autószalonon délben bemutatta új, szériagyártásra kész elektromos kisautóját, az Ampera-e-t. Mivel a cégnél sejthették, hogy idén minden versenytársuk, többek közt a BMW és a VW is a villanyautókkal nyomul majd, az Opelnél nem győzték hangsúlyozni, hogy az Ampera-e nem ködös koncepcióautó és nem is prémiumtermék, hanem gyártásra kész tömegmodell.
A tisztán elektromos hajtású kisautóval két feltöltés közt akár 500 kilométert is megtehetünk, amit egyébként a kiállítás előtt bizonyított is az Opel, amikor az egyik első példányt elindították Londonból, majd vezetői Párizsig nem is nyúltak konnektorhoz. Ez a táv egyébként 469 kilométer, de a végére állítólag még maradt is némi tartalék az autóban, igaz, állandó sebességnél nem túlságosan jelentős az energiafelhasználás.
Nem meglepetés, hogy egy villanyautóval milyen nagyot lehet lépni a lámpától, de a kis Opel 204 lóerős motorteljesítménye, illetve az indulás pillanatától bevethető 360 newtonméteres forgatónyomatéka tényleg csúcs most ebben a méretosztályban. 3,2 másodperc alatt veszi fel a városi tempót és 4,5 másodperc kell 80-tól 120 kilométeres sebességig. Ez élőben szó szerint lélegzetelállító lehet, bár ha padlózzák, nyilván jelentős részt harap a töltöttségjelzőből az autó farába épített villanymotor. Az Ampera-e-t nem második vagy harmadik autónak szánja az Opel, hanem fiatal párok, illetve kisebb családok kizárólagos járművének. Mindezt el tudom képzelni, ha a családok többnyire repülővel vagy vonattal utaznak, egyéb esetekben pedig beérik a 150-re korlátozott végsebességgel és a 381 literes csomagtérrel. Nézzék meg a képeket, ennek is elég szűk a szája, pedig ebben a kategóriában szintén nagynak számít.
Németországban, az ottani ártámogatás levonása után 30 ezer euróba, vagyis kevesebb mint 10 millió forintba kerül az új Opel, amely most még a szintén akkubővítésen átesett, drágább és minőségibb BMW i3-nál is nagyobb mozgásszabadságot ígér. Az Ampera-e nemcsak arányaiban hasonlít riválisához, de abban is, hogy a padlólemeze alá került a 60 kilowattórás, lítiumion akkumulátorcsomag, így az ötajtós kasznin kicsit szűkek a vágatok, a padló magasan van, a tető alatt viszont jó tíz centi fejtér jutott nekem, a magam 183 centijével. Hátul elfogadható a térkínálat, oda vagy két felnőttet, vagy három gyereket ültetnénk, három felnőttet semmiképpen.
Az egész autó annyira életközeli, amennyire csak lehet, mert bár az infokommunikációs rendszer tükrözi a mobiltelefont és felléphetünk vele az internetre, kütyük terén nagyjából azt hozza, amit a mai Corsák, Astrák. Összességében igyekeztek szerethető és praktikus autót készíteni a benzin- és dízelkorszak utánra ácsingózó vevőknek és szinte biztos, hogy ennyi pénzért, Nyugat-Európában valóban vasvillával fogják majd hányni az Ampera-e-t.